
~ IHS International, LC 
Virginia • Beijing 

Information as Advertisement and Advertisement as Information 

China's Global Commercial and Public Affairs Information System 

A research and assessment project in support of the Office ofNet Assessment, Department of Defense 

15 July 2008 

DoD Contract number: HQ003407C1046 

IHS International, L.C. • 2300 Clarendon Blvd., Suite 1001 • Arlington, VA 22201 USA 
(703) 807-4194 • Fax: 1 (703) 807-4196 • www.ihsinternational.com 



Note: This report is presented to the Office of Net Assessment, Department of Defense as 
research and assessment that is proprietary to IHS International LC, and forwarded to the Office 
of Net Assessment under contract. Its further distnbution is limited to that under the discretion 
of the Department of Defense and IHSI. 

2 



Table of Contents 

Table of Contents ...................................................................................................................... 3 

Executive Sum_mary .................................................................................................................. 4 

Introduction ............................................................................................................................... 7 

Chapter 1 ................................................................................................................................... 9 
1980s: Foreign Propaganda, Finding Friends ............................... ...................................... ... ........ .... .... 9 
1989: The Pendulum Swings ......... ....... ..... .... ............ ... ...... ..... ........ ..... ....... .............. ...... ................ .. 10 
1990s: Foreign Propaganda, Protecting China .................... .......... ........ .... ....................... ............. .... .. 10 
Taiwan, for Example ........... ................. ....................................... ................ ........................... ........... 11 

Chapter 2 ................................................................................................................................. 13 
Branding in China in the 21 51 Century ..................................................................................... .... .... ... 13 
Part 1: Brand China .... ..... ............. ...... ....................... ........ ............. ..... ... ...... .... .... ............................. 13 
Part II: State-Owned and Semi-Private Media ....... .......................................................... ........... ........ 19 
Television (CCTV) ...... ........ .... ..... ................................................. .................. .................................. 19 
Internet Broadcasting .......... ................. ............. .... ........................................... .................................. 21 
Internet We Media ...... ................................................................................................................... .... 21 
Chinese "YouTubes " ................................................................................................. ........................ 22 
Print Media ..... ......................................... ............ ......................................................................... ..... 25 
Radio (China Radio International) .................................................................. ..... ..... ......................... 25 

Chapt,er 3 ................................................................................................................................. 27 
Part 1: China Radio International. ............................. ................. .................. .... ..... ..... ........................ . 27 
CRI Development, Comparison with VOA and BBC .. .... ............................... .................................... 27 
CRI in Africa ............ ..... .... ....... ........................................................ ............. .. ................................... 31 
CRI Structure and Leadership ............................. ........... ..... ......... ........................................ ......... ... .. 32 
Part II: Confucius Institutes ...... ............................................................ ...................... ..................... .. 34 
Part Ill: Digital Diaspora .............. ............. .... .... ............................... ... .... ........................................ .. 39 
The Overseas Chinese Affairs Office (OCAO) ............... ............ ..... ..... .......... .... .... .......................... .. 40 
Part IV: Summary ... .............................. ..... .................... ........ .. ........ .... ..... ............. ............................ 45 

Chapter 4 ................................................................................................................................. 49 
Case Study: The Olympic Message .. ......................... ........ ..... ............. ..... ..... .................. ................... 49 
The Message ............................... ............. .... ........ .... ............................ : ................................ ..... .... ... 49 
The Media .. ...... ................................................ ... ...................................................................... ..... ... 50 
The Target .............................. .... ..................................................................... ..... ............................. 51 
Summary ............................................................. .... .......................................................................... 51 

Conclusion ............................................................................................................................... 53 

3 



Executive Summary 

"They cannot represent themselves, they must be represented" (Marx I 852) 

In the 19th century, Karl Marx made this obsetvation about French farmers and their inability to 
assert their class interests within the State. Global information and communication infrastructure 
that is accessible to the common man today significantly adjusts the conclusion of Marx 
regarding whether or not the commoner has the means to 'represent themselves' - today they can. 
This adjustment to a tenet of Marxism set up a debate in China - the fundamental concept of 
inserting and exchanging thought and opinion in the public domain of information - and 
challenges the Party to not only to provide for and be a leader in 'messaging' but also to permit 
and even encourage public discourse. This new 'opening' of China will have an impact both on 
development of the nation, and on China's engagement with the world. The challenge is how 
internal information engagement will be managed, and how China will engage in the global 
netcitizen sphere, while attempting to build a positive perception of China and maintain stability. 
It is the ultimate challenge of perception management. 

In 2006, Wu Youfu, Vice President of the Shanghai Public Relations Association and chancellor 
of Shanghai Foreign Language University suggested that China use the panda rather than the 
dragon as its national symbol. 1 Across cultures, it was reasoned better to recruit the iconic aid of 
a benign panda bear than the intimidating stature of a dragon. This symbolic shift sparked both 
criticism and spirited discussion among Chinese on both the mainland and overseas. At the 

center of this debate lies the cultural assumption 
that Chinese concepts are too specific to be 
understood correctly by foreigners. However, 
because 20th century discourse of international 
relations is Westernized, fears are that if the 
Chinese government expresses itself in the usual 
internationa~ "panda" language, it will lose its 
"Chinese-ness" and will be criticized by the 
Chinese people for being too Westernized. 2 The 
process continues however. More recently, this 
shift in branding can be seen in the printing of 
six million new 10 yuan (U.S. $1.45) bills. The 
new currency notes have been released to 
commemorate the Olympics.3 In an enormous 
political shift, Chairman Mao has been replaced 
by the image ofBeijing's Bird's Nest stadium. 

1 
http://book.qq.com/a/20061205/000034.htm (according to the survey, 90 percent of Chinese people were against 

~iving up the dragon as a Chinese symbol). 
Public Diplomacy and the Rise of Chinese Soft Power, Yiwei Wang, The ANNALS of the American Academy of 

Political and Social Science 2008 

4 



Stability in all PRC sectors is generating confidence, and with that comes the opportunity for 
outside engagement. An increasingly confident Chinese politic deepens Advertisement as 
Information - Information as Advertisement outside the government sector, networking the 
domestic economy with global business. More than a macro-diplomatic tool, advertisement-era 
semi-privatized messaging also fosters the involvement of the individual (e.g. MySpace, 
YouTube, blogs, group-texts). The PRC bas crossed a new threshold. In today's China, the 
individual bas been empowered with information and the means to engage in "opinion" and 
message development through self advertising. 

The current Chinese leadership appears to have fully embraced the value of public diplomacy 
and has set its sights on learning how to promote Chinese soft power globally. This paper 
explores the strategies, systems, and effectiveness of China's ability to communicate - to 
advertise- its message at home and abroad. Through careful shifts in symbolism and outsider 
engagement, 21st century China has grown adept at presenting beneficial China information as 
advertisement 4 and seemingly apolitical advertisement as information-subtle international 
messaging. China's 30-year transition from dragon to panda is traced in this paper: from the 
political stratagem of propaganda and overt political messaging to politically benign 
advertisement. 

The use of the term advertisement is purposeful. Analysis ofthe advertisement industry in China 
indicates its increasing use in messaging and communication through commercial advertising. 
Advertising for profit in the PRC didn't exist until after 1979 and it has developed rapidly in 
recent years. In 2005, commercial advertising was an $18 billion dollar industry representing 
0.78% ofChina's GDP.5 

Taking the concept of advertising a step further, and employing the English-language China 
Daily newspaper, foreign-targeted CCTV programs, and internationally heard China Radio 
International (CRI), China "advertises" itself abroad as an important voice on the world scene, a 
Chinese alternative to CNN and the BBC (CCTV-9 and CRI). Since the 1990s China's media 
organs have been functioning much like those in the West- by private entrepreneurial 
investment and advertisement. When perusing the China Daily, ads range from "China 
Investment Directories" to "Luxury China Hotel Indexes" to advertisements for the China Daily 
or the Olympic games to pleas that readers "Donate Now for Earthquake Relief ' (pictured right). 

3 
While meant to be part of China's messaging to the world, this new currency could not distribute fast enough for 

street entrepreneurs to hawk the demand- asking over RMB300-400 for a new RMBIO bill. 
4 

This paper will play with the concept of"advertisement", often highlighting a shift in China away from 
"propaganda" or "messaging" and towards the capitalistic edge of "advertisement". 
The OED defines "advertisement" as: 
I. a paid announcement, as of goods for sale, in newspapers or magazines, on radio or television, etc. 
2. a public notice, esp. in print. 
3. the action of making generally known; a calling to the attention of the public 
5 Brand New China 

5 



Probably no other single issue provides a more 
comprehensive illustration of China's expanding 
communication and information dissemination system 
than the handling of the upcoming 2008 Beijing 
Olympics. The Games offer China the opportunity to 
demonstrate its ability to mobilize resources and attract 
investment by showcasing Chinese modernization efforts. The overarching message is that China 
is not just a rising power but a peaceful and orderly one. The new 10 Yuan note, which features 
not Mao but the iconic "bird's nest" Olympic stadium, is proof positive of China's determination 
to enhance its global image. 

6 



Introduction 

The US. and other Western countries possess or control almost all the world's 
media a~d they mostly show the negative side of China to Western audiences. 6 

China has long perceived the Western press coverage it receives as often hostile and sometimes 
deliberately slanderous. China's Foreign Propaganda organizations attempt to counter erroneous 
statements and protect China's international reputation by using a combination of previously 
developed and new messaging methods. 

As outlined in previous IHSI research (China 's Convergent Communications Network" & 
"China's Information Development, Management, and Dissemination), the PRC clearly 
recognizes the importance of information aud communication technology (ICT) to network 
sustained economic growth and political stability. In order to remain a financially profitable 
central player in the borderless realm of e-commerce (delete this and a diplomatically viable 
participant in instantaneous communications exchange), China has vigorously pursued the 
creation of a seamless ICT network and an efficient physical infrastructure to employ it 
domestically and abroad. International political relationships, global commerce and the newly 
empowered individual demand no less. Today the development of a state-of-the-art convergent 
communications foundation to enable broadcasting, publishing, internet development, 
telecommunications, and technological advancement incentives are prominently in evidence all 
over China. 

We further assess that China's use of semi-privatized media networks and embrace of 
'convergence' 7 technologies (i.e. cutting edge telecom services or web-based broadcasting/ 
publishing) will give the current system of central leadership distinct advantages when delivering 
influential messaging and 'advertisement' as long as it successfully manages the expectations of 
individuals now relatively empowered by access to networked communications. PRC senior 
officials must thread a delicate balance when delivering political messages nationally and 
internationally. They must successfully employ the converging communications system while at 
the same time maintaining primary influence over China's information infrastructure. Control 
over the control over the many layered modal messaging structure - increasingly led by the 
people 's entrepreneurial periphery will be challenging. Consequently, it is not only important to 
have the ICT means to deliver a message, it is critical that the PRC leadership have the dexterity 
necessary to influence the system and positively communicate a cultural message through the use 
of information as advertisement, advertisement as information. 8 

Paper Overview 

Formal Abstract: This paper examines China's progress in developing a global commercial and 
public affairs communication and information system. With the core of the China Radio 

6 Duiwai xuanchuan cankao (Foreign Propaganda Reference) 4 (2004): 12. 
7 '4th+' communication technolgies 
8 "China' s Convergent Communications Network" & "China's Information Development, Management, and 
Dissemination", IHS International, 2008. 

7 



International (CRI) infrastructure, China is now pushing to advance the quality and scope of its 
'content' for information and entertainment to a global public affairs and commercial audience. 

Chapter 1 -tracks the evolving strategies of China's foreign messaging from the 1980s, through 
the Tiananmen demonstrations of 1989, to the present. 

Chapter 2 - will consider how China's propaganda in the 21st century is not so easily 
distinguished from marketing. Following a 20 year evolution from overt propaganda to one of 
public affairs/advertisement, 21st century China is fully engaged in the art of self branding at 
home and abroad 

Chapter 3 - describes the role that China Radio International plays in message dissemination 
within China and overseas. With 290 hours of daily programming beamed across the world in 
43 languages through some 50 short-wave transmitters in Asia alone, China Radio International 
(CRI) is a significant component ofBeijing's international public diplomacy effort 

Chapter 4 - presents the "case study" of China's Olympic marketing. Probably no other single 
issue provides a more comprehensive illustration of China's determination to project a carefully 
crafted image of mastery and modernity relative to the upcoming 2008 Beijing 0 lympics. 

8 



Chapter 1 
Historical Overview: China's Foreign Messaging 

1980s: Foreign Propaganda, Finding Friends 

During the 1980s the Chinese understood "Foreign Propaganda" as essential to reflect a post­
Mao, modern China. This marked a dramatic departure from the last ten years of the Mao era 
during which xenophobia had escalated to the point at which China was almost completely 
isolated from the world outside. During these years no ordinary Chinese citizen dared to be seen 
fraternizing with a foreigner for fear of accusations of being a spy. 9 But rather than 
overthrowing its political system, China of the 1980s was prompted to position itself as 
economically central to the international market place. While Mao-era propaganda attacked 
foreign imperialism and foreign propaganda, Chinese propaganda officials of the 1980s were 
actually instructed to "de-emphasize the political content [Marxist/Maoist as~ects] oftheir work 
and stress that China was a democratic country with a proper legal system." 0 An approachable 
international image for China was correctly understood as essential to modernization and 
economic involvement. 

Hence, in 1980, the Chinese formed a Foreign Propaganda Group (duiwai xuanchuan xiaozu) to 
specialize in messaging outside of China In the years following 1980, foreign messaging was 
no longer concentrated solely in Beijing. Indeed, every province and administrative area in 
China formed its own foreign propaganda unit. This marked a dramatic change. More than 
forty government department and semi-private organizations followed suit by establishing their 
own "official foreign media spokespersons". 11 A national meeting of local propaganda bureaus 
was held in 1982 and each area in China was instructed to do what they could locally to 
encourage foreign investment and tourism in their towns or provinces. 12 Also during the early 
80s the Foreign Propaganda Group encouraged the increase in foreign propaganda news bureaus, 
broadcasting, films, television, and publishing (all of which was simultaneously undergoing a 
major modem revitalization). It was during this period that the Chinese released their first 
English-language newspaper, The China Daily, filled with carefully crafted, China-friendly 
messaging for non-China audiences. 

Beginning in the late 1970s and lasting until the late 1980s, all foreigners were treated as 
potential friends of China-friends who should be treated as such. Therefore, propaganda 
released during this time was engineered to appeal to foreign tastes, and overcome suspicions. 
While the message would carry a Chinese flavor, it would rarely contain a hard-line political 
message. Unlike the Mao era, both official and non-official propagandists were advised by the 
CCP via the Foreign Propaganda Group not to use political slogans. If they bad to use these 

9 Marketing Dictatorship 
10 "Sifabu Zou Yu fubuzhang tan zhengzhi gongzuode duiwai xuanchuan," Duiwai baodao cankao (Foreign Reports 
Reference) no. 8 ( 1983): 2-4, "Zbu Muzhi tan duiwai wenhuajiaoliu he xuanchuan gongzuo," Duiwai baodao 
cankao 9 ( 1983); Zhu Muzhi, "Zai quan guo duiwai xuanchuan gongzuo huiyi shang de jianghua," November 26, 
1986, Zhu Muzhi Discusses Foreign Propaganda, 120. 
11 Marketing Dictatorship 
12 Zhu Muzhi, "Zai quanguo duiwai xuanchuan gongzuo huiyi shang de jianghua," October 30, 1990, Zhu Muzhi fun 
duiwai xuanchuan (Zhu Muzhi Discusses Foreign Propaganda) (Beijing: Wuzhou chuanbo chubanshe, 1995), 296. 

9 



slogans, then they were to adapt them-translate them-to phrasing that foreigners could 
understand in terms that would not unsettle them. 13 

1989: The Pendulum Swings 

The Tiananmen Square Demonstrations, which transpired between April and June of 1989, 
swung China back to a state of isolationist protectionism. The CCP perceived China as under 
attack by hostile foreign forces (the most divisive of which was rioting within China itself) 
seeking to undermine the CCP's hold on China, power, and stability. Marking a dramatic 
departure from the Foreign Propaganda Group's work to forge ties with foreigners, the protest 
movement delivered a new framework for thinking about foreigners. The CCP set up a new anti­
foreign propaganda effort within China. This propaganda blamed foreign ideology and deceit for 
the unsettling protests. During the riots senior propagandist and party member Zhu Muzhi issued 
a report to the Party in which he described the Western press as vilifying the Party's response to 
the "democratic uprisings" detailed by the foreign media. He explained that China's 
internationally-released propaganda would have to battle actively for a "just" world opinion of 
China. Zhu Muzhi explained that propaganda released on the subject of Tiananmen should 
speak to the fact that the events of April-June of 1989 marked an anti-government rebellion and 
not a peaceful demonstration. Furthermore, propaganda should attempt to demonstrate why it 
was necessary to employ military force to re-establish order. All propaganda, according to Zhu 
Muzhi, should stress that despite the surface unrest, China remained economically and politically 
stable. 

Following the Tiananmen tragedy and the collapse of communism in Eastern Europe and the 
Soviet Union, China's new leadership became convinced that the Western world did not want 
China to become strong and was fundamentally opposed to the PRC for ideological reasons. 
These conclusions became the framework for China's foreign propaganda work in the 1990s and 
early twenty-first century. 

1990s: Foreign Propaganda, Protecting China 

The demonstratipns of 1989 alongside the collapse of the Soviet Union left China more isolated 
from the outside world than it had been even under Mao's protective rule in the 1960s. In order 
to combat the hostile foreign assessments of China, in the 1990s China redoubled its efforts to 
establish an unmediated voice among the international media. In March of 1990, the CCP 
revived the Central Committee Foreign Propaganda Group (which had been closed down in 
1988). In 1991 the CCP established the Office ofForeign Propaganda/State Council Information 
Office-making the Office of Foreign Propaganda a separate unite from the Central Propaganda 
Department. 14 The OFP/SCIO became the public face of China's foreign messaging work. 
Between 1990 and 1998 Zhu Muzhi was placed in charge. From 1998 until2005, Zhao Qizheng 
assumed control ofthe OFP/SCIO. In late 2005, Cai Wu became the leader of foreign messaging 
and was given the title "Minister of Information". 

As China increased its involvement with the outside world it also increased the volume of 
foreign propaganda being produced. But as economic efficiency became more and more 

13 Marketing Dictatorship 
14 156 

10 



central-as State Owned Enterprises began to mount their own advertising campaigns to court 
private funding and turn a profit-China's foreign messaging was also semi-privatized. While 
the philosophical framework contained in China's overseas messaging was centrally determined, 
the State was no longer capable of paying for this ''news" to find its way to foreign readers. It 
therefore became important that China produce news-books, articles- that the outside world 
would care to purchase. Hence, in 1994, the Foreign Language Press underwent a major reform 
With the advent of the internet, the CCP also managed to cut costs by posting (not printing) Party 
lines on the official PRC webpage. 

Just as the 1990s increase in foreign messaging required more sustainable economic tactics, it 
also required a more elaborate organiZational structure for the propaganda work itself. The CCP 
Central Committee Foreign Propaganda Group maintained its role as the policy setter in foreign 
messaging. The policies were, in turn, implemented at the provincial level by propaganda offices 
with direct officials in various government departments and work units whose interests touch on 
foreign propaganda, such as: foreign affairs, foreign trade, tourism, overseas Chinese affairs, 
radio and television, print media. 15 Also re-invented during the Deng-era, was the term "foreign 
propaganda", which was re-titled "public relations/publicity and information." 

Taiwan, for Example 

The changing decades of China's distinctive foreign propaganda policy can be observed in the 
PRC's evolving propaganda directed at Taiwan. During the Mao era propaganda aimed to 
"divide and demoralize, incite rebellion and get them to come over [to the communist side]." 16 

All that changed in the 1980s during which the PRC attempted to build emotional connections, 
create positive propaganda, and to emphasize unity, friendship, and politeness. One propaganda 
document dating to that period explains of China's intended engagement with Taiwan, ''we 
certainly won't attempt to sow discord, deceive or slander, nor will we ridicule or speak 
sarcastically." 17 The document goes on to describe how important it is to avoid ideological 
questions about Taiwan's independence, as this fractious issue will only serve to ·further 
deteriorate China's true unity. Indeed, the goal of all of China's 1980s friendly posturing with 
Taiwan was unity. Careful ''thought work" was performed on Taiwan's traveling journalists who 
arrived in China only to be shown the most impressive and China's friendly of vantages­
producing China-friendly perspectives practically regardless of personal biases. 

Friendly policy shifted after the summer of 1989. During the 1990s the PRC became concerned 
that Taiwan was pumping incendiary radio and television programs into the Chinese mainland. 
Indeed, on June 1990 the PRC claimed to have heard the ROC Information Office (of Taiwan) 
making a covert decision to export as much Taiwanese culture and intellectual products to China 
as possible. They were doing this in order to bring about a "qualitative change" -democracy­
in China. During this period, rather than engage Taiwan in a friendly manner that invited feeling 

15 Sifabu Zou Yu fubuzhang tan zhengzhi gongzuode duiwai xuanchuan,"Duiwai baodao cankao (Foreign Reports 
Reference) no. 8 (1983): 2-4, "Zhu Muzhi tan duiwai wenbuajiao1iu he xuanchuan gongzuo," Duiwai baodao 
cankao 9 (1983); Zhu Muzhi, "Zai quan guo duiwai xuanchuan gongzuo huiyi shang de jianghua," November 26, 
1986, Zbu Muzhi Discusses Foreign Propaganda, 945. 
16 Brady, Anne-Marie quoting Li Yuanjiang, edl, Duiwai xuanchuanjichu (Basic Foreign Propaganda) (Guangzhou: 
Guangdong renmin chubanshe, 1987), 85. 
17 Brady, Anne-Marie quoting Duiwai xuanchuanjichu, 85. 

11 



of deep-seated unity, China directly and openly criticized Taiwan's domestic, democratic politics 
in an attempt to undermine Taiwan's own covert, derisive propaganda program in China. 

Today, however, China is once again promoting the message of cultural unity in its Taiwan­
issued propaganda- though the key term is now "Chineseness"-the Chinese national brand­
and the emphasis has ostensibly shifted from politics to commerce. In order to prevent Taiwan's 
cultural products from flooding the Chinese market, China promotes Chinese culture in its 
overtly friendly Taiwan engaged propaganda. And the marketing of Chinese culture to 
Taiwanese and Taiwanese culture to Chinese doesn't stop there. In fact, in the early 21 st century, 
when Taiwan began transmitting cable broadcasts within the United States China quickly 
followed suit so as not to be left behind the battle for the best international image. 

12 



Chapter 2 
21st Century China: Messaging as Advertisement 

Branding in China in the 21st Century 

This chapter will consider how China's propaganda in the 21st century is not so easily 
distinguished from marketing. China's foreign messaging looks more and more like state­
approved advertising. In 2005, commercial advertising represented an $18 billion dollar 
industry-up 12% from the previous year. This means that advertising represents 0.78% of 
China's GDP. 18 While there were no ad agencies in 1979, by 2005 there were 84,272 and 
approximately 9,650 advertising media; the total number of personnel employed by ad agencies 
increased from 700,000 in 2001 to 940,415 in 2005. The newly celebrated "China Brand" blurs 
the line between messaging and marketing. The geopolitical marketplace transforms politics to 
profit. Following a 20 year evolution from overt propaganda to one of public 
affairs/advertisement, 21st century China is fully engaged in the art of self branding. In this 
Chapter, Part I introduces the contemporary concept of branding in China utilizing three 
examples, Chinese Cola, Lenovo, and Olympic sponsors. Part ll, identifies the evolving media 
for foreign (and domestic) messaging/advertising: television, internet broadcasting, print media, 
and radio. 

Part 1: Brand China 

Figure 1. Foreign direct investment in China 

10 

60 

50 

40 

30 

20 

10 

0 
200 J 2002 2003 2004 ~ 2006 . 

- OP per c:aplta 
gl"<)wth ( ~) 

- Me)'chandlse trade 
(~of GOP) 

Sour~~: Wotld Bank 
o.r.a-b~se Grwp a!HJ 
CJNCTAD 

Source: Jianguo Liu and Jared Diamond, China's Environment in a Globalizing World. Nature 435, 1179-
1186 (30 June 2005). 

China has taken great strides in recent years to build national unity. By spreading technology­
ensuring that everyone, from rural dweller to urbanite, has access to a television, radio, 

18 Brand New China 

13 



telecommunications technologies, or even a computer-China enables its media organs (like 
CCTV or CRI) to message to diverse Chinese nationals. These media delivered messages 
simultaneously activate the Chinese market to "buy" Chinese products and concepts. The PRC 
has also been effective at communicating with its overseas Diaspora (as Chapter 3 will discuss), 
while China's foreign advertising has been effective at encouraging the economic investment by 
foreign nations and companies. Since China began its concerted effort to engage foreign markets, 
investors and technologies in 1979, foreign direct investment in China has increased dramatically 
(as Figure 1 indicates). However, China's political position internationally is still not central (as 
Figure 2 suggests below). In order for China to continue its economic climb from workshop of 
the world to industrialized power-from developing country to international superpower- it will 
have to resolve the disconnect between its empowered economic position and more isolated 
international political position. China's promising 21st century strategy, the results of which are 
still inconclusive, is employing a softer focus public affairs/advertising message not 
''propaganda"- pandas not dragons-to market a sociopolitical brand China. 

Figure 2. Percentage of populations which favor China politically 

Africa 

Western Europe 

Asia Pacific 

Latin America 

North America 

0 5 10 15 20 25 30 35 

Source: Gallup International Voice of the People 2007 survey 

14 



Localizing: Chinese Cola 

In the Western advertising industry the concept of "local" versus "global'' 
once represented a simple binary. While "Coca-Cola" is easily sighted as a 
global enterprise, "Joe's Cola" might self-promote as a local's brew. 
However, a closer look at China and the internationalized business 
community challenge this dualistic thinking. Wahaha, a Chinese company19

, 

re-named the product it began marketing (largely in Eurasia) as "Future 
Cola" to "Chinese Cola" (pictured left). Future Cola's Chinese Cola 
marketing: ''The Chinese People's own cola" alongside the slogan ''the 
future will be better" has actually delivered Future Cola a substantial share 
ofthe soft drink market-with 70% ofPepsi Cola's sales and 30% of Coke 

sales. Furthermore, they do the PRC a service as they popularize 
Brand China from the entrepreneurial periphery. In 2001, Wahaha 
parlayed its China-built base into the American market, where it 
introduced "China Cola" (pictured right) which it marketed as a 
health food replete with China-imported herbal infusion with little 
success. While most modem business falls into the global niche, 
increasingly the operative word and practice is localization. How 
can a multinational corporation or transnational ad agency appeal 
to a local market-in China, one that is increasingly nationalistic? 

From the U.S. to China, very few "local" brands are true local originals these days, and national 
ownership says little about how a brand is actually perceived by target consumers. These mixed 
prototypes push consumers to renegotiate the meaning oflocalness and localization. For Chinese 
advertisers and politicians alike localization is a push to recast ''Made in China" as "Created in 
China" both to the disparate Chinese citizenry and foreign investors. China uses its messaging 
system to cultivate a respected local image on the global scale. But the simple "local" branding 
of China's 1.3 billion person contents is no simple task. It involves constructing a national 
image of unity and marketing that over an elaborate media network to China's 52 ethnic groups 
and far slung populace. 

Olympic Sponsors 

The International Olympic Committee has 11 TOP (''The Olympic Partner") sponsors. These are 
global sponsors who have paid tens of millions of dollars to associate their brand with the 
Games, and pursue lucrative business opportunities surrounding the prestigious event. 20 As an 
event that commands the focus ofthe media and the attention of the entire world, the Olympics 
are one of the most effective international marketing platforms in the world. The TOP partners 
for the Beijing 2008 Olympic Games are Coca-Cola, Atos Origin, General Electric, Johnson & 
Johnson, Kodak, Lenovo, Manulife, McDonald's, Omega, Panasonic, Samsung, and Visa.21 

19 The owner of Wahaha, Zong Qinghou, is the 14th richest man in China. 
20 Madden, Normandy, "Sponsoring the Games: Marketing Plans Shaping Up," www.plasticsnews.com February 
14,2007. 
21 www.olympic.org 

15 



Traditional thinking would lead many people to imagine that each TOP company would have 
one global marketing campaign for the Beijing Olympics. But for these sponsors, the 
fundamental novelties of the Chinese commercial market, the consideration of the Torch Relay 
issue, and the continued criticism from groups who want them to use their influence to improve 
China's human rights record make their role as an "Olympic Partner" a substantial challenge. 
And yet, the sponsors plan to "stay the course", believing there is more of a fmancial upside to 
the relationships they build with Chinese consumers than a political downside globally.2 China 
represents enormous growth potential for these companies, whose challenge it is to cement their 
brand's image with Chinese consumers without letting that process crumble their image with the 
rest of the world. For the Chinese government, the process becomes a valuable tool for using 
foreign companies to promote Beijing's agenda on a global stage. 

While not a TOP company, Adidas23 stands apart from the other sponsors by its more obvious 
promotion of Chinese nationalism. Its Olympics television campaign will air primarily in China, 
featuring almost exclusively Chinese athletes, and its driving theme will be Chinese pride in 
hosting and winning the Games. Adidas' risky focus on the home team is evidence of its larger 
mission: an attempt to overtake rival Nike in its share of the China market. While every brand is 
taking a calculated risk at the Beijing Games, Adidas faces more of a backlash than other 
sponsors because of its China-centric message.24 

McDonald's is using a complex, much subtler approach to Chinese nationalism in their Olympic 
ad campaign. The most trumpeted element of McDonald's Olympic sponsorship is a reality 
television program called ' 'McDonald's Champion Kids." Reality shows are extremely popular 
in China, and this one has aired regularly from October 2007. It brings together more than 200 
children from 40 countries to compete in a series of quiz shows and athletic competitions, many 
of whom will also act as youth correspondents for their hometown media outlets during the 
Games.25 Michael Wood, CEO of Leo Burnett ad agency,26 explains that "nationalism is not a 
strategy ... it is a shared value, which when executed in the right way by the right brand, can 
create a powerful connection with people." Phyllis Cheung, director of marketing for 
McDonald's in China, says, "We are an international company, no doubt about that. What we 
are doing is being locally relevant, rather than getting into the arena of playing up nationalism."27 

By centering the campaign's global message on McDonald's ongoing commitment to children's 
well-being, the image of gleaming, consummate patriotism portrayed by any bought-and-sold 
spokesman is replaced with the innocent ambition of a french-fry-eating future Olympian. 

Visa is also finding ways to turn our attention toward international goodwill. Their new tagline, 
"Go World," stresses global harmony over nationalistic competition, and focuses on the 
achievement of the human spirit as embodied in the athletes. The sepia tones of Visa's visual 

22 Fowler, Geoffrey A., "Cheers for China- Olympic Marketers Launch Ads Lauding the Home Team; Coke, Pepsi, 
McDonalds Make Patriotic Appeals," The Wall Street Journal, April 18, 2008. 
23 Adidas is officially a Beijing 2008 Partner, one sponsor-level below the TOP Worldwide Olympic Partners. 
24 Kang, Stephanie, "Adidas Ad Campaign Invokes Chinese Nationalism," Wall Street Journal, July 3, 2008 
25 McDonald's press release, from www.chainleader.com, June 2, 2008. 
26 Fowler, 2008. Leo Burnett is owned by Publicis Groupe, and works for both McDonald's and Coca-Cola in 
China. 
27 Fowler, 2008. 

16 



17 

1-
2. -

1--
0 
2 



world's eighth-largest PC maker to the third-largest, after Dell and Hewlett-Packard. The brand 
Lenovo has chalked out a five-year transition to switch to a Lenovo-only brand, as it only has a 
five-year use of IBM's internationally known brand, yet Lenovo has moved far more swiftly to 
remove the IBM name from its brand-building venture than analysts and marketing experts had 
expected. Since Lenovo took over the IBM personal computer business on May I, 2005, the 
company's advertising and marketing efforts have excluded IBM almost entirely. For example, 
the four television advertisements that Lenovo ran during the Turin Winter Olympics never 
mentioned IBM at all. In fact, the only connection to the iconic brand is the IBM logo, which 
still adorns Lenovo's ThinkPad laptops. · 

Clearly attempting to navigate the international markets successfully, the current headline on 
Lenovo 's "USA" homepage reads, "Lenovo: Freedom to work, to play, to choose" in bold letters 
before the folds of an American flag. Meanwhile, Lenovo's Canada page entreats viewers to 
"Celebrate Canada!" by purchasing a laptop today. Lenovo has engineered a similar, yet 
alternatively edited (language specific) homepages, for sixty-five different countries to which it 
markets. Each page attempts to appeal to locals ' nationalism as a marketing strategy. Still some 
experts argue that Lenovo has abandoned its internationally appealing "IBM" face too soon to 
succeed in the international marketplace. David Reibstein, a marketing professor at the Wharton 
School at the University of Pennsylvania, said, "What Lenovo is trying to do is get itself 
established with credibility in this market, but it feels like a premature transition. Lenovo may be 
strong in China, but it is a non-name in the West." 

The latest development on Lenovo's marketing front involves making 
Bangalore, India the global marketing hub from which it will drive all 
the marketing initiatives of the company. The hub, first established in 
July 2007 is expected to fo rmulate marketing strategies and create 
marketing deliverables fo r print and online. It will also track the 
effectiveness of the marketing campaigns launched by the company 
around the world. There are many reasons for the choice of India as a 
marketing hub for Lenovo 's global marketing activities. According to 
Lenovo, their Indian marketing and creative team is currently its best in 

the corporation and it has the experience of building brands from scratch. Furthermore, Lenovo 
has plans to route all their marketing deliverables (including advertisements and brochures) 
through the hub in order to benefit from the reduced costs of having English printing done in 
India. By establishing this Indian hub, Lenovo will also be closer to the Western markets which 
the company considers to be among the most important in future growth plans. 

Decpak Advani, Lenovo's chief marketing officer, said the company recognized the value of the 
IBM brand and intended to keep the IBM name on ThinkPad products for the foreseeable future, 
even if the advertising did not mention IBM. "While we get established, having the IBM name 

on the product gives customers comfort and 
assurance," Advani said. "But in our 
industry, there is a tight association between 
the company and the product, so we have to 
make sure it is clear that it is really Lenovo 
selling it to you and not IBM." Advani 

18 



acknowledged the challenge of gaining market share in the U.S. market, which is dominated by 
Dell and Hewlett-Packard. He said Lenovo had "deselected" the consumer market segment in the 
United States, preferring to concentrate on sales to small and midsized companies, as well as 
large corporate accounts. 
Advani said Lenovo had tracked brand awareness in nine countries and noted that an Intelliseek 
survey showed that in the past six months the association between ThinkPad and IBM dropped 
substantially, while the association with Lenovo rose. 33 

Part II: State-Owned and Semi-Private Media 

Television (CCTV) 

Television played an important role in China's foreign propaganda work beginning in the 1990s. 
Before the 90s, television was seen as a means for the CCP to disseminate news and government 
decrees, to provide education and to emich the populations ' cultural life. It was employed as a 
domestic tool for implementing PRC propaganda-communicating the benefits of Communism 
and persuading the diverse Chinese population to support the CCP's policies. The Propaganda 
Committee of the CCP's Central Committee governed all broadcasting through the Ministry of 
Radio and Television. Until the late 80s, all funding (and approval) for China's radio and 
television transmissions came directly from government grants. Therefore, for many years there 
were no license fees for viewers and listeners, and programming depended on the central 
governance for both approval and funding. At the end of the 1980s and increasing throughout 
the 1990s, however, was the use of advertising to supplement a growing number of Chinese 
television shows and networks. 

Throughout the 1990s numerous transnational television providers entered the Asian media 
marketplace. Hong Kong-based Star TV represented the first broadcaster to target Asia via 
satellite. Beginning in 1991 with five channels and increasing throughout the 90s, StarTV 
claimed household penetration across the whole of the Asian continent-increasing in the 
metrics of millions each year. The politically neutralizing facts of profitability delivered 
Hutchinson Whampoa's Star TV to the hands of Rupert Murdoch's News Corporation in 1993. 
Murdoch's purchase catalyzed the market entry of other global challengers and operators like 
MTV, ESPN, Discovery, TNT and HBO-all introduced to China via satellite. 34 By the end of 
1993 up to 70 million Chinese were estimated to watch programs from transnational satellites 
that include AsiaSatl, Palapa, and Thaicom. Viewing the reception of unapproved satellite 
broadcasting as a threat to sociopolitical stability, in 1994 the State Council Proclamation No. 
129 was signed by the Chinese premier Li Peng. This proclamation banned unlicensed 
ownership of satellite dishes on the grounds of 
preserving Chinese culture and socialism. Ironically, 
while Chinese broadcasters had begun to 
supplement their budgets by selling ad-space, the 
People's Liberation Army (PLA) had already begun 

33 "Lenovo makes break with the IBM brand: Chinese firm eases away from big name", International Herald 
Tribune, April 11, 2006. 
34 Thomas, Amos Owen, Transnational Media and Contoured Markets: Redefining Asian Television and 
Advertising, Sage Publications: London, 2004. 

19 



to supplement their falling government grants by manufacturing and selling (unlicensed) satellite 
dishes to Chinese citizenry. Furthermore, Chinese nationals were not only receiving foreign­
produced programming via satellite. The many Chinese cable stations (which reproduced 
exponentially during the 1990s) would illegally relay transnational programming or pirated 
videos to local neighborhoods. Thus cable television had become a large-scale industry in China, 
attracting foreign investment (and programming) as well as domestic (including provincial 
government level) investment. 

Aware of this phenomenon, the CCP sought to capitalize on this globalization of media both by 
turning a profit and making its own voice heard-internationally. In a 1989 meeting, top 
propagandists identified television as the most important tool to use for foreign messaging in the 
coming decade. The proliferation of Chinese broadcasting could not be achieved, however, 
without the financial subsidies derived from advertising. Because Chinese brand television was 
understood as important for both domestic and foreign messaging, the CCP loosened the "apron 
strings" from the once entirely SARFf -controlled, PRC-financed China broadcasting of the 
1980s. 

In 1992, the PRC established CCTV -4, a channel that targeted overseas and foreign Chinese 
viewers (including people in Taiwan, Hong Kong, and Macau). In the mid-1990s CCTV entered 
into various commercial agreements with Associated Press TV (APTV), US-based Encore Media 
Corporation and Australia's Channel Nine for supply and exchange of global news, sports, 
children's programs, drama and movie programming. In 2000, CCTV-9 was established as an 
English-language channel (beginning in 2004-also available in Spanish and French) messaging 
to foreigners within China as well as English speakers outside of China's boarders. CCTV-9 is 
the Chinese estimated equivalent of CNN. It provides international news coverage that is Party 
approved, and China-friendly. Today., CCTV-4 and CCTV-9 can be viewed internationally on 
Fox and Time Warner networks. 

The growth of transnational television was influenced not just by governments and policy 
makers and regulators but also by the management decisions of media-owners, cable operators, 
satellite providers, advertising agencies, marketers, software developers and other players, 
whether proactive or reactive. In 2000, the overall Asian television advertising market was 
estimated at a worth of US$36 billion and is expected to more than double to US$76 billion by 
2010.35 

. 

Beijing wants to develop and wield its international broadcasting power. In recent years, Beijing 
has made major inroads into the overseas Chinese media market. While Beijing granted AOL 
Time Warner and China Entertainment Television a license to broadcast the commercial 
programs of China Central Television (CCTV) in Guangdong Province in 2002, the programs of 
CCTV-9 (CCTV's 24/7 English channel) can be broadcast via AOL's cable network in North 
America. CCTV -9 also can be watched via Sky Digital in Great Britain. Now, CCTV -9's 

35 Thomas, Amos Owen, Transnational Media and Contoured Markets: Redefining Asian Television and 
Advertising, Sage Publications: London, 2004, pp. 121. 

20 



broadcasting has more than 700,000 subscribers abroad, and its satellite broadcasting has more 
than 500,000 subscribers in the United States.36 

Previous IHSI studies have identified some tactics that characterize Beijing's efforts to influence 
overseas Chinese media: (1) to directly control newspapers, television stations and radio stations 
through complete ownership or owning major shares; (2) to use economic ties to influence 
independent media that have business relations with China; (3) to purchase broadcast time and 
advertising space from existing independent media; and ( 4) to deploy its own people to work in 
independent media, achieving influence from within their ranks. 37 

Internet Broadcasting 

Internet-based broadcasting and blogging has created a fundamental culture shift. Through these 
means Chinese individuals are empowered to voice their opinions. Still other Chinese 
entrepreneurs enable these voices by supporting the online-interfaces by purchasing 
advertisement space. All this is happening with the awareness and de facto consent of the CCP. 

Internet We Media 

According to BDA China, a Beijing-based research firm, the number of Internet users in China 
reached 228.5 million in March 2008, surpassing that of the U.S. for the fust time, which was 
217.1 million. 38 With the rapid penetration oflntemet usage in China, came the development of 
Internet We Media, 39 an interesting phenomenon in a country known as being traditionally 
stringent in media and publication censorship. What stance the government has taken toward the 
We Media and how has it evolved in this short period of development? What role does the We 
Media play in Chinese domestic messaging and international messaging? 

While the Internet emerged as a medium of accessing information in the beginning, one of the 
less anticipated results of its growth, especially for the Chinese government, is that the sources of 
information on the · Internet could become so diversified as to include audiences themselves. 
From various forums on Internet portals, to blogs, and to the recently flourishing Y ouTube 
comparable sharing-your-own-video websites, the Chinese government at first viewed them with 
suspicion and then accepted them with caution. Recently, it began to respond to information 
posted on the We Media platforms in a more positive way and taking advantage of them for 
government messaging. The very fact that the government is allowing these sites to continue 
shows a strong shift in censorship, and signals the Party condones their content because its flavor 
is largely favorable to state interests. Growing nationalism online and the experience ofYouTube 
comparative sites in China provides a strong example. 

36 Ding, Sheng. "Digital Diaspora and National Image Building" Pacific Affairs. V80, No4, Winter 2007-2008. p642 
37 

Duzhe Mei, "How China's government is attempting to control Chinese media in America," China Brief, vol. I, 
no. 10 (2001), pp. 1-3. 
38 See IHSI report China's Convergent Communications Network, April 2008, page 20. 
39 The We Media refers to the phenomenon that online audience "become an active participant in the creation and 
dissemination of news and information" with all those "easy-to-use Web publishing tools, always-on connections 
and increasingly powerful mobile devices." --See Lasica, J.D. (ed.), We Media, How Audiences Are Shaping the 
Future of News and Information, a thinking paper of the Media Center of the American Press Institute, July 2003, 
available at http://www.hypergene.net/wemedia/down1oad/we_media.pdf. 

21 



Chinese ((YouTubes" 

According to iResearch, a Shanghai-based Internet survey frrm, China's Internet video users will 
increase from 107 million in 2007 to 230 million in 2010. The value of online video market will 
jump from 900 million Yuan in 2007 to 3.65 billion yuan in 2010. One ofthe frrm's surveys also 
found that in October 2007, Chinese netizens watched 257.59 million hours of video clips online, 
up 89% over the same period of2006.40 

Many Internet portals in China offer online video services, including existing Web portals and 
news portals run by traditional media organizations. Such Web portals are not a concern to the 
government. The emergence of YouTube-like sites, where they allow users to upload video 
footages to share with other users, was not embraced by the government in the beginning. This 
was understandable and not unexpected for a government that had been used to rigorous 
censorship. The content offered by individual users could easily get out of control in the 
government officials' eyes. 

China's "YouTube" sites frrst appeared when two dominant sites tudou.com and 56.com 
launched almost at the same time in April2005. In December 2006, youku.com was established, 
among numerous other launches that followed the YouTube model. Seeing the dramatic increase 
of Internet users in China and the huge potential for profits, international venture capitalists 
flocked to this industrial sector. By July 2008, the largest eight YouTube-like sites attracted close 
to US$300 million ofventure capital.41 

However, just like the U.S. YouTube, various content issues also arose with the emergence of its 
Chinese peers, such as violations related to royalties. In addition to royalties, the Chinese 
government was also faced with challenges regarding censorship. For a long time, the 
government watched them with suspicion, but did not do much to curb their growth. During this ­
period, the sites were left in a status of free growth and free competition, and youku.com and 
tudou.com rose to the top two positions in this sector. 

In March 2008, the government tightened regulation of the sites, but the focus was on cracking 
down on intellectual property violations. Twenty-five of the sites, including tudou.com, were 
forced to shut down for three days for ''publishing content that infringe upon intellectual property 
rights and royalties." On June 19, 2008, the State Administration of Radio Film and Television 
issued 247 licenses to entities that provide online video services. Most of the licensees were 
state-owned media entities, but popular Internet portals like sina.com and netease.com were also 
included. Surprisingly, the government did not exclude YouTube-like sites, such as ku6.com and 
6.cn which were on the li~t, but the most popular youku.com and tudou.com were missing. As a 
second set of licenses were issued before the end of June 2008, without tudou.com and 
youku.com being listed, speculations ·and rumors became rampant about government policies 
toward the Chinese ''YouTubes", making venture capitalists, advertisers and the businesses all 

40 Wang Enbin, Paizhao Gaibian Hangye Guize, Shipin Wangzhan Jiang Liangji Fenhua, or Licensing changes 
industrial regulation, video websites go two extremes, available at http://news.a.com.cn/Infos/news_72387.html. 
41 Shipin Wangzhan Zaoyu Bing Huo Liang Chong Tian, or Online Video Providers Encounter Two Totally 
Different Results, available at China Information Industry Network, http://www.cnii.com.cn. 

22 



very anxious. 42 However, youku.com received its license on July 10, 2008. The website is also 
reportedly negotiating with CCTV for authorization of broadcasting on-demand videos of the 
Olympic Games online. It is not the only one making this effort. UUsee.com, one of the earlier 
licensed websites, has already been authorized to cooperate with CCTV International to do 
online broadcasting ofthe Olympic Games.43 

According to one report44
, several contributing factors for sites to get a government license are 

that they have strengthened self-regulation and have avoided being caught by the government. 
One senior executive of a You Tube-like site believed that the regulator actually knows very well 
what is taking place on each site, as ''this could be proved by the questions they ask when 
interviewing the sites' executives for licensing decisions."45 One other important factor is that 
the government has realized the increasing role the YouTube sites, like other We Media format, 
plays in domestic messaging and international messaging. FolJowing the snow storms in 
January/February 2008, the recent Tibet riots, and the Sichuan earthquake, the Internet has 
become an indispensible force in helping the government mobilize people to volunteer, to 
donate, to proclaim nationalism, and to help bridge the gap between the government and the 
people. From AntiCNN.com, to the video clip "Tibet Was, Is, and Will Always Be a Part of 
China" posted on YouTube by a Chinese college student in Canada, and to the My Space 
account of Wen Jia-bao established by a regular My Space Chinese user, the Internet has helped 
establish a positive image of the Chinese government. It is also one of the most convenient 
media forms for people to voice their dissatisfaction toward the government. This is especially 
true for the We Media, where audiences participate in public or private exchange of information 
and where they can easily do an online assembly, which can potentially lead to a physical 
assembly - a format to this day that is still forbidden by the government without approval. The 
nature of We Media is fundamentally in conflict with the widely known Communist "anti­
democracy'' ideology, but the Chinese government is accepting it. The reason is simple, the 
Chinese government is more confident than before. It indicates that the government is willing to 
take the We Media as a potential platform for people to supervise their governance, and it serves 
as evidence of. their pledge to do a better job. 

42 
See Shipin Wangzhan Na Bu Dao Paizhao Bian Na Bu Dao Guanggao, or For Online Video Providers, No 

License, No Advertising, available at http://tech.qq.com/a/20080707/000353.htm. 
43 See www.uusee.com. The authorization was announced on June 23, 2008. 
44 

See Shipin Wangzhan Na Bu Dao Paizhao Bian Na Bu Dao Guanggao, or For Online Video Providers, No 
License, No Advertising, available at http://tech.qq.com/a/20080707/000353.htm. 
45 Same as above 

23 



~P U\lit • a~ w u. - · 
~mn , lii~m 

1 21!11!!1 ~•J·•; ' ·'i«"• 

..._Ai!.{#*lrt lf ... -"Jilv .. 
*7--~-lt8 1>Uiii!JII 

--~~ ... i{!'.lftJiii 2 

... ~ d;tA ~JZUJ&C! 
•NtM,r,Q! 
-roewtMY~~ 

. sfilr! • · ft ·"· · ··· · :J · • ·. 

A video footage titled "We Care for You (Premier Wen)!" is shown on youku.com. Dozens of footages 
produced by users eulogizing Premier Wen can be found on youku.com. 

Statistical Overview 

1. Last year (2007), about 77% of Chinese netizens, or 160 million people, had the experience 
ofwatching online video; China's internet video market is estimated at 1.5 billion RMB yuan 
(over US 200 million) for the year of2008; 

2. Ad revenue of all websites providing online videos only accounts for 2% of Internet ad 
revenue in China -- a market with great potentials; 

3. The largest eight websites providing videos online had raised US 250 million by May 2008. 
Investors include Adobe Systems and Softbank China. Youku.com has got US 40 million, 
Tudou.com, US85 miHion. 

4. According to state law, technically the only companies that are eligible to provide streaming 
media services online should be state-owned, but exceptions have been made to some private 
companies that comply with government restrictions on content. The first batch of 247 
entities licensed to provide such services were all state-owned, and a majority of them were 
TV stations and channels, radio stations, newspaper publishers and publishing houses. 

24 



5. Some privately run websites have recently been licensed, but they are not as popular as either 
Tudou.com or Y ouku.com, which had failed to get the license. The government cited their 
model - allowing users to upload video clips to share with viewers, or the UTube model - as 
the reason for not licensing them. 

6. Online video viewership: most favorable content is related to movie and TV drama series, 
about 86.3% of viewers prefers it, next to it is sports, financial news, etc. 

7. UUsee.com, one of the licensed websites, has got the right to cooperate with CCTV 
International to broadcast the Olympic Games online. 

Print Media {China Daily) 

The Foreign Language Press underwent a structural overhaul during the 1990s. Many new print 
publications were established for foreign audiences in this decade, as Chinese began to realize 
that Party-friendly propaganda and profit might go hand-in-hand. Over the course of the 90s, the 
China Daily expanded its foreigner focus by setting up five new English language newspapers 
each of which targeted a specific market. Surprisingly, not all of these specific targets are, in 
fact, foreigners. In fact, the China Daily's most lucrative English-language subsidiaries (for 
example, 2Js' Century) are aimed and Chinese learners of English-eager for practice reading 
material. The China Daily 's other most profitable endeavors also involve the tutorial of Chinese 
nationals in the English language-during the nineties the China Daily developed a ·series of 
English-language classes, and led language-education trips abroad to English-speaking countries. 
Adaptive to the changing trends and marketplace, in 1995 the China Daily became the first PRC 
paper to publish an online version of itself-chinadaily.com.cn. Today, while 40% of the China 
Daily's viewership hails from within China, an impressive 60% of these online readers come 
from outside of China. (See previous two IRS papers ("China's Convergent Communications 
Network" & "China's Information Development, Management, and Dissemination") for more detailed 
information on the bureaucratic structure of the China Daily) 

Radio (China Radio International) 

In 1990, the PRC renamed Radio Peking Chinese Radio International, and shifted the target 
audience to include Chinese and non-Chinese alike. Today CRI broadcasts in 38 languages and 
4 Chinese dialects. According to Chinese reports, CRI is one of the 21st century's three most 
listened to radio stations internationally-in third place after VOA and BBC. 

CRI is the only overseas radio broadcaster in the People's Republic of China. CRI was founded 
on December 3, 1941 and is owned and operated by the state. CRI is one of the "three central 
media organizations in China" along with China National Radio (CNR) and China Central 
Television (CCTV). ''English service" is one of CRI's most important divisions. According to 
the CRI website, "it is widely acknowledged that the CRI English Service provides the world 
with one of the most efficient and convenient ways of learning about China. The programs 
broadcast by the English Service are comprehensive. They focus mainly on news but include a 
variety of feature programs. The entire staff of the English Service is dedicated to serving our 
listeners in order to build a bridge for the Chinese people to learn about the world and for the 
people around the globe to get to know China. Crienslish.com is the official English website of 

25 



CRI, providing comprehensive information on both Chinese and international topics. Through 
our website users can read program transcripts, view illustrations and hear our English radio 
programs. We are striving to act as a medium to introduce China to the world and provide you 
with the best service possible."46 

Because CRI plays such a central role in China's foreign and domestic messaging-and because 
an IHS paper has yet to detail the bureaucracy behind this media- the following chapter will 
provide a more in-depth introduction to CRI as it plays out foreign and domestic semi-privatized 
messaging from the CCP. 

46 http://english.cri.cn/about_us/who-we-are.htm 

26 



Chapter 3 
Sending the Signal Out 

Brand China is not only filling up Wal-Mart shelves with goods; its also penetrating overseas 
markets with cultural, economic, and political products launched from increasingly diverse and 
sophisticated messaging machinery. Chapter Three examines how China is leveraging its arsenal 
of soft power tools to inform and shape international and domestic public opinion. The following 
four tools are evaluated: (1) radio media: China Radio International (CRI); (2) cultural 
diplomacy: Confucius Institutes, China's version of Alliance Fran9aise, and the global explosion 
of Mandarin language study; and (3) the Chinese Diaspora: an enfranchised group that's 
increasingly connected to and employed by the motherland, particularly through digital media. 
Each of these tools is made more effective by the addition of new communications technology to 
CCP message development infrastructure. For example, . CRI reaches 700,000 people a day 
through its 42 multi-lingual websites; overseas and domestic Chinese are bound together both by 
online video and national pride; commercials from Olympic sponsors, which are very pro-China, 
travel through satellite feeds before flickering across television sets worldwide. Beijing utilizes 
each of these tools to advertise brand China, to create a desirable international image of the 
mainland. This chapter concludes with two points: first, individual elements of Chinese soft 
power, such as state media organs, are not yet mature enough to rival US counterparts or 
command global opinion. Second, when these tools are combined, China's soft power is capable 
of shifting international perceptions ofthe mainland, particularly in the developing world. 

Part 1: China Radio International 

With 290 hours of daily programming beamed across the world in 43 languages through some 50 
short-wave transmitters in Asia alone, China Radio International (CRI) spearheads Beijing's 
overseas messaging infrastructure. CRI joins China Central Television (CCTV) and China 
National Radio (CNR) to form the mainJand's state-sponsored media triumvirate. While it does 
have a domestic broadcasting component, and CCTV and CNR do have international channels, 
CRI, unlike it counterparts, is primarily geared towards sending Party-friendly content abroad. 
Relatively few Chinese listen to its domestic news service, however, its local music and English­
language broadcasts are a hit among young mainlanders. Roughly one million foreigners tune 
into its programming each day, including sizable African and Southeast Asian audiences. 

CRI Development, Comparison with VOA and BBC 

Founded in the dusty yellow caves ofShaanxi province at the terminus of the Long March with a 
transmitter donated by the Soviets, Yan'an New China Radio, the fust incarnation of CRI, 
bubbled to life with its maiden broadcast on December 3, 1941. Japanese announcer Hara 
Kiyoko rode to this makeshift studio on a donkey and read his script. Like the Voice of America 
(VOA) and the British Broadcasting Corporation (BBC), CRI came of age as a wartime publicity 
machine. All three opposed the Axis powers. VOA and the BBC cut their teeth countering Nazi 
propaganda in Latin America and the Middle East respectively. Both set sights on contradicting 
German broadcasts in North Africa. CRI, meanwhile, busied itself with anti-Japanese 
programming. With similar charters, the three broadcasters all grew into the voice of their 
empire: 

27 



VOA The long-range interests of the United States are served by communicating directly with the 
peoples of the world by radio. To be effective, the Voice of America must win the attention and 
respect of listeners. These principles will therefore govern Voice of America (VOA) broadcasts: 
1. VOA will serve as a consistently reliable and authoritative source of news. VOA news will be 
accurate, objective, and comprehensive. 
2. VOA will represent America, not any single segment of American society, and will therefore 
present a balanced and comprehensive projection of significant American thought and institutions. 
3. VOA will present the policies of the United States clearly and effectively, and will also present 
responsible discussions and opinion on these policies. 47 

BBC The Public Purposes of the BBC are as follows -
(a) sustaining citizenship and civil society; 
(b) promoting education and learning; 
(c) stimulating creativity and cultural excellence; 
(d) representing the UK, its nations, regions and communities; 
(e) bringing the UK to the world and the world to the UK8 

CRI Introduce China to the world, introduce the world to China, and improve understanding and 
friendship between the Chinese people and the people outside China.49 

All three sought to tell their story to the world and popularize their nation's viewpoint, but they 
did so differently. During its first broadcast on February 24, 1942, VOA stated, "daily at this 
time, we shall speak to you about America and the war. The news may be good or bad. We shall 
tell you the truth." In 1938, when the BBC Empire Service launched its Arabic language 

division, director John Reith announced over the crackly 
airwaves, ''we hope with our distinguished friends that 
these broadcasts will increase and strengthen the 
understanding and friendship between Arabic speaking 
countries and Great Britain." The BBC and VOA often 
spoke of values like 'truth' and 'objectivity' even though 
they were publicly funded entities, which as the VOA 
charter put it, would only countenance 'responsible' 
discussions of national policy. CRI, beginning with its 
premier broadcast from Shahe village in northern Hebei 
province on September 11, 1947, was more self-aware of 
its inherent subjectivity. Presenter Wei Lin flatly told Original text of the first CRI English 

Service broadcast listeners her reports were "designed to inform our English 
·speaking friends on Chinese affairs... in the belief that 

such material is not readily available to the English-speaking world. We plan to bring to our 
radio audience the March of China - one fifth of humanity - over all obstacles towards a new 

47 
http://www.voanews.com/english/abouiiVOACharter.cfm 

•s http1/www.bbc.co. uklbbctrustlassets/fileslpdf/regulatory _framework/charter _agreement/royalchartersealed _ sept06.txt 
49 Whenever official pronouncements mention 'the Chinese people', they really mean the CCP leadership. For 
example, when President Hu Jintao told France it had 'hurt the feelings of the Chinese people' by disrupting the 
torch relay in Paris with protests, he meant these events offended senior Party cadres. And when the top is angered, 
it activates its messaging apparatus to stoke nationalism and harness popu1ar support, such as when ccrv ran a 
video clip on repeat of pro-Tibetan demonstrators attempting to wrestle the torch out of the hands of handicapped 
Jin Jing, an Olympic fencer confined to a wheelchair. When a population conditioned by an education system that 
stresses centuries ofhumiliation at the hands of foreigners saw these images, they got quite worked up. Boycotting 
Carrefour resulted. 

28 



democratic life, which profoundly affects the future course of world events."5° CRI positioned 
itself as an alternative perspective, not the universal standard. This contrasts with Voice of 
America's mission statement: "To promote and sustain freedom and democracy by broadcasting 
accurate and objective news and information about the United States and the world to audiences 
overseas. " 

Over the past sixty years, CRI, VOA, and the BBC matured into multi-media conglomerates that 
not only create radio content for shortwave, FM, and AM broadcast, but also offer online 
streaming audio, television programming, and news web sites in dozens of languages. Using the 
BBC as a comparison metric, CRI has come a long way from its days in the revolutionary caves 
ofYan'an. It has grown faster than any of its peers; in 2006, CRI pumped out more than 2,030 
hours of radio a week, far surpassing VOA (1,370.4) and the BBC World Service (1,258). VOA 
is the only one of the three that is outlawed from broadcasting domestically. 

But quantity doesn't necessarily translate into reach. The BBC World Service broadcasts 179 
hours of programming/day (less than its peers), but connects to 26 million people/day (far more 
than its peers). Each day 16 million tune into VOA while only 1 million fmd CRI on the radio 
dial. 51 Among the top three global state radio networks, the BBC garners the most listeners. CRI 
attracts the least. The Chinese broadcaster does, however, receive 700,000 hits/day on its website 
and 2.4 million letters and emails/year. Still, like its other Chinese state-owned media brethren, 
CRI has yet to capture a significant foreign audience. But CRI is not insignificant, just evolving. 

pru 

Employees Annual Foreign Languages Daily Global 
Budget Bureaus Broadcast Content Listeners 

1,830 :I\ $\4.6M 7M/week 

1,173 200+ hours 

23,0i7 179 hours 
Source: Data from annual reports, broadcaster websites. Under BBC, only daily content and listeners are World Service specific. 
• 43 via radio, 48 via webcast 

As the table on the next page shows, CRI has been steadily ramping up its broadcast capacity for 
several decades. This growth has been consistent; after the death of Mao in 1976, China's 
international message transitioned from 'workers of the world unite' to 'reform and opening'. 
Unlike VOA, who saw funding and programming cuts between the end ofthe Cold War (1989) 
and the beginning of the war on terror (2001), the BBC and CRI did not need a new enemy to 
produce a new voice. The table above demonstrates that while CRI listenership and budget are 
not competitive, it does lead in number of service languages and amount of daily content. 

50 http:/ /baike. baidu. com/view/34 368 .htm; http://engl ish.cri.cn!about_ us/memory.htm 
51 CRI does not make its annual budget or listenership figures publicly available. According to internal documents 
accessed by foreign journalists working there, CRI get approximately RMB I 00 million/year from the government 
and reaches 1 million people with its broadcasts each day . . 

29 



!weekly Broadcast Output of World's Top Five State Radio Networks (hours) I 
!Broadcaster 1950 II 1960 I 1970 1980 II 1990 1~120061 
llli!i VOA, RFEJRL & Radio Marti52 497 II 1,495 1,907 1,901 II 2,611 1~12,7281 
I'E China Radio International 66 687 1,267 1,350 II 1,515 111,620 11 2,03o 1 

IE BBC World Service 643 589 723 I 719 II 796 111,0361~ 
1-Radio Moscow I Voice of Russia 533 1,015 1,908 II 2,094 II 1,876 1~1 ~9oo I 
I!!! Deutsche Welle 0 315 779 II 804 II 848 1~1 ~600 ... Source. V01cc of Amenca 50 Year Anruversary Report (1942-2002), broadcaster websltcs, http .l/www.answers.com/toP'c/voJcc-of-amenca 

52 Voice of America, Radio Free Europe, which is also known as Radio Liberty, and Radio Marti, which is directed 
at Cuba, are part of the United States government-sponsored broadcasting apparatus. This infrastructure also 
includes Radio Farda, Radio Free Asia, Radio Sawa, and the Middle East Television Network. All of these media 
are run by the Broadcasting Board of Governors (http://www.bbg.gov/), headquartered on Independence Ave in 
Washington DC. The table above references Radio Free Europe and Radio Marti in addition to VOA. 

30 

I 



CRI in Africa 

CRI expansion, in synch with China's diplomatic efforts, focuses on 
the developing world, particularly Africa and Southeast Asia. This 
magnifies its impact. On February 27, 2006, CRI launched its first 
overseas FM radio station (91.9) in Nairobi, Kenya. It broadcasts 
programming in English, Chinese, and Kiswahili, the main . tongue of 
East Africa. On November 19, 2006, CRI christened another FM 
station (93.0) in Vientiane, Laos, which transmits in Mandarin, 
English, and Lao. CCP Chairman Hu Jintao and his counterpart 
attended the opening ceremony; during the state visit, China announced 
several foreign aid packages for Laos: a US$12.7 million economic­
technical cooperation project, debt clearance for seven projects worth 
US$33 million, and low-interest loans for various joint programs from 
mainland banks. These efforts enhance Chinese influence in Laos, a 
country traditionally dominated by neighboring Vietnam. By October 
2007, CRI had established 11 all-spectrum FM or AM radio stations, 
149 FM/AM cooperative radio stations, and 4 Internet radio stations 
abroad. Broadcasts at these landing stations top 556 hours each day. 
The BBC by comparison operates local radio relays or independent 
stations in more than 150 national capitals. 

While CRI cannot yet rival the communications 
reach of VOA or the BBC, it remains an 
important component Beijing's soft power 
projection. Expansion of its service in Africa is 
quite natural. China is not new to Africa. The 
Ming Dynasty eunuch mariner Zheng He frrst 
sailed to Africa during his fourth voyage (1413-
1415). Guiding a fleet of200-300 ships packed 
with more than 25,000 people, he arrived in 
Mogadishu and Melindi during this expedition 
and brought back giraffes and zebras as 
presents for Emperor Y ong Le, who placed 
them in the imperial zoo. Later voyages took 
the Zheng farther down the East African coast; 
some scholars speculate that he rounded the 
Cape of Good Hope, citing Venetian monk and 
cartographer Fra Mauro who saw a 'huge junk' 
in the Atlantic around 1420. · 

China returned to Africa in the 191h century. After the British Empire 
outlawed slavery in 1807, England and other European powers used 
Chinese and Indian labor to work their colonial territories worldwide. 
Simultaneously, Chinese from Fujian and Guangdong (coastal 
provinces), began to fan out across the globe. Much of today's Sino­
African connection finds its roots in an era of 20th century bilateral 

31 



engagement. In the 1960s and 1970s, China combated Soviet and American influence on the 
continent by joining the non-alignment movement. 53 At this time, many African elites were 
invited to Beijing to study Mandarin and learn from their revolutionary brother. Joaquim Alberto 
Chissano, former President of Mozambique, is a prime example. He speaks fluent Chinese. This 
historical foundation gives China's current non-judgmental messaging (economic aid and trade 
without preaching human rights or good governance) a credible platform from which it can 
resonate. Effective public relations have aided a surge in Sino-African trade from US$6.5 biJlion 
in 1999 to US$55.5 billion in 2006. It is expected to exceed US$100 billion by 2010, according 
to Premier Wen Jiabao.54 

t+JllilfmtrJI~tslttt~~it!lic:l oo 
C"RI'G tlve-~ai;-A'S BUREAUS 

CRI has three foreign bureaus in sub-Saharan Africa: Lagos, Nairobi, and Harare. Among its 29 
other overseas bureaus (Washington DC, New York, Mexico City, Rio de Janeiro, Buenos Aires, 
Sydney, Singapore, Bangkok, Macau, Hong Kong, Seoul, Tokyo, Almaty, Islamabad, New 
Delhi, Tehran, Jerusalem, Cairo, Doha, Ankara, Belgrade, Warsaw, Moscow, Berlin, Geneva, 
Rome, Paris, London, and Brussels), · CRI has chosen some other interesting locations as well, 
such as Iran and Kazakhstan. This reflects the pragmatism in China's international engagement: 
they will (and can) go where we do not. 

CRI Structure and Leadership 

Similar to the BBC and VOA, CRI has a wide portfolio of non-radio media, including an 
extensive, multi-lingual website, a TV department, a publishing house, and a newspaper. The 
website, www.cri.cn, is the most impressive of these holdings. CRI Online offers news, 
entertainment, and educational materials on China in 48 different languages, Webcasts and other 
online broadcasting total 221.5 hours and reach more than 160 countries per day. 

53 "Out of Africa and into China". The Economist Intelligence Unit. May 12, 2008. 
54 

http://xyf2.mofcom.gov.cn/aarticle/workaffair/2007ll/200711 05222466.html 

32 



• - ~-- • •· ..!_~- 1 ~ Ow A h hWAtf A.-r,tt wa ,.,_. C n1 
• . . 

CRI Farsi CRI Swahili 

I : 

CRI Spanish 

The CRJ TV Center was established in August 1999. At present, more than 200 TV stations and 
350 TV channels use news footage from CRJ TV Center, which is relayed through Asia-Sat II. 
The Center produces about five hours of international news program each day. 

World News Journal is a biweekly newspaper published by CRJ. The newspaper was launched in 
the early 1990s. It is the first Chinese newspaper to focus exclusively on international news. 
World News Journal has journalists in over 60 countries and regions. It is printed and issued in 
Beijing, Shanghai, Guangzhou, Chengdu,-Shenyang, Xi'an, Hangzhou, Changchun, and Wuhan. 

The CRJ Publishing House was established in March 1985. Since then, it has published nearly 
4,000 books, and close to 200 audio and video products. Meanwhile, according to CRI website, 
the Publishing House also has a license to produce TV programs and TV drama series. It now 
houses an animation production center, a studio, and the equipment necessary for TV production. 

Wang Gengnian- President, Party Secretary and Chief Editor ofCRl. Wang was a 
journalist of CRJ from August 1978 to April 1991. From April 1991 to December 
1995, Wang worked for the General Office of CPC Central Committee. From 
December 1995 to April 2001, Wang was Vice Director-General of SARFf. From 
May 1997 to April 2001, he headed the Film Script Center of SARFf. In the next 

33 



three years, he became Vice President of CCTV, and from June 2001 to March 2005, he was 
President of China Philharmonic Orchestra. He then studied at CCPS for nearly one year and 
assumed his current position in December 2004. 

Part ll: Confucius Institutes 

Confucius Institutes are a public diplomacy tool the central government uses 
to foster a favorable image of China abroad. Similar to the British Council, 
Instituto Cervantes, the Goethe Institute, and Alliance Fran9aise, they are 
state-sponsored resource centers set up across the world to promote the study 
and appreciation of Chinese language and culture. As of July 11, 2008, there 
were 245 Confucius Institutes spread across 71 countries, including 42 in the 

U.S. 55 All have been established within the last four years; applications for 200 more are 
currently on the drawing board. 

Most institutes are based in universities, contain China libraries, and organize frequent panels on 
contemporary mainland topics. Some lead tours to famous destinations like the Terracotta 
Warriors, the Great Wall, and the Forbidden City. All are open to the public and offer 
inexpensive Mandarin Chinese language classes, regular speaking events on China's economic 
rise, and seminars on everything from tea ceremonies to martial arts. Last September in 
Smithfield, Rhode Island, Bryant University celebrated the grand opening of its Confucius 
Institute with a talk on ping pong diplomacy. They invited Zhuang Zedong, a former three time 
world champion in the sport, to speak about the Sino-American goodwill gaming that lead to 
President Nixon's historic visit to China in 1972, and eventual detente between the two 
countries. This May at Texas A&M, hundreds of students attended a vigil hosted by the school's 
Confucius Institute to mourn victims of the Sichuan earthquake, which killed at least 70,000 
people. Every summer, the departments of architecture and urban design at UCLA and Tianjin 
University conduct study tour exchanges on American and Chinese soil; this May, UCLA's 
Confucius Institute sponsored the travel of 8 students, who went to Beijing and learned about 
how the 'Bird's Nest' Olympic stadium was constructed. 

This cultural and scholarly activity is a subtle form of publicity - an example of using 
information as advertisement. Confucius Institutes are designed to impart knowledge about 
China, knowledge that generates interest, understanding, and even advocacy. Minster of 
Education Zhou Ji underscored this point at the second Confucius Institute Conference last 
December in Beijing. ''The Confucius Institute has become a window to display Chinese culture 
to the outside world, and a bridge to strengthen mutual understanding between peoples," he 
said. 56 The parent website of the institute states a similar goal. ''The Chinese government 
attaches great importance to the promotion of Chinese language throughout the world. In order to 
enhance the mutual understanding and friendship between the Chinese people and other peoples 
of the world, promote economic and trade cooperation as well as scientific, technological, and 
cultural exchanges between them, the China National Office for Teaching Chinese as a Foreign 

55 http://www.confuciusinstitute.net/confucius institutes 
56 "Foreign School Deans: Confucian lnstitut~ Popular Across World". Xinhua News Agency. Dec II, 2007. 
"Chinese Education Minster Vows to Maintain Sound Development of Confucius Institute" Xinhua News Agency. 
Dec I2, 2007. 

34 



Language (NOCFL) was established in 1987," which has come to be called the Office of 
International Language Council or Hanban for short. 57 

~ ()); ~ ~. ~ <& ~. ~r 4'A: -l-J .. fBi.* ... .e: 'f 
fH':!.btU'I The ottice of Chinese Language Council lntematlonel 

Hanban is managed by a leading 
group of senior members from 
twelve state ministries and organs. 
These include the General Office of 

the State Counci~ the Ministry of Education, the Minjstry of Finance, the Overseas Chinese 
Affairs Office, the Ministry of Foreign Affairs, the National Development and Reform 
Commission, the Ministry of Commerce, the Ministry of Culture, the State Administration of 
Radio Film and Television, the State Press and Publications Administration, the State Council 
Information Office, and the State Language Committee. This list includes all the government 
bodies capable of creating and disseminating propaganda. State Councilor Chen Zhili, formerly 
the Minster of Education from 1998-2003, is the president of this leading group. Xu Lin is the 
executive director. Hanban has three main responsibilities: (1) design and administer China's 
TOEFL, the HSK (Hanyu Shiping Kaoshi or Standard Test of Mandarin Proficiency); (2) Train 

Chinese teachers domestically and 
internationally; and (3) establish 
Confucian Institutes. Currently there are 

___ _ ___ _ _.____:~ roughly 40 million non-Chinese people 
---------. studying Mandarin worldwide and about 

245 Confucius Institutes in operation. 58 

By 2010, Hanban seeks to raise these 
figures to 100 million and 500 

l n; .. ~~ } ~~~ ~:_=l•:- u:::::.._ respectively. Given its considerable 

1 
~-ty Di•:: ... : 

1 
r"·.•. inc llu.ti~ I.u,;:~-Di:7on l resources - financial, diplomatic, and 

~ ... ~·!'-!!.-...J ~- · ~ wo. - human in the form of overseas Chinese -
. c~ .. .,; ... :u.tilut'/ii;..i.;... - l coupled with natural factors popularizing 
-- - ~, the study of Chinese, such as the 

_ ___ _ mainland's ballooning economy and 
~-·-- influence, the later goal could be feasible. 
C11»:2 ~~di11C :d. l~te ... nt D~vision " 

Hanban Organization Chart 
The rapid roll out of Confucius Institutes has paralleled a global surge in Mandarin study. Japan 
and South Korea, already home to millions of Chinese learners, have made studying the language 
a national priority; it's now a mandatory part of their primary and secondary school curriculums. 
In China and Taiwan, the number of legally registered foreign students (a fraction of the total 
number) has more than tripled in the last decade, passing the 120,000 mark in 2007.59 In the 
United States, college students studying Chinese jumped 51% to 51,600 between 2002 and 2006, 
according to a Modem Language Association survey. 60 This is a significant increase, but pales in 
comparison to the 800,000 American university students who take Spanish annually. Still, 
around 500 U.S. high schools, middle schools, and elementary schools now offer Mandarin 

sJ http://english.banban.edu.cn/ 
ss http://confucius.tamu.edu/About/WhatisConlns.html, 
s9 Ko Shu-ling. "International Students at an All Time High" Taipei Times. Feb 12, 2008. 
60 Carrie Anti finger. "Milwaukee Chinese School Part of Growing Nationwide Interest". Associated Press. May 12, 
2007. 

35 



classes, double the number in 2004. 61 Scores of administrators like Dennis Fisher, the 
superintendent of the 9,500-student Park Hill School District in Kansas City's northern suburbs, 
have added Chinese to their schools' language offerings. After a recent trip to China, Fisher 
noted "the Chinese economy is a huge, powerful force. It will be a huge part of our children's 
future. They need to at least know about that culture."62 Colorado Spring's Harrison School 
District superintendent Mike Miles, whose district will begin Mandarin instruction this August, 
echoes the same sentiment: "China is a rowing world power. . . they are" a "country with great 
economic influence in the 21st century."6 

More and more U.S. parents share Fisher's and Miles' thinking - and are creating an 
environment where their young children can be exposed to natively spoken Mandarin so that 
they can grow up bilingual. Coast to coast, companies are mushrooming to meet this demand. 
Some facilitate au pair - connecting international students, who are willing to do domestic work 
in exchange for a roof over their head, with host families. According to the Christian Science 
Monitor, au pair firms report a boom in requests for Chinese students. Au Pair in America, one 
such company in Stamford, CT, has received 4,000 requests since 2004 for mainland student 
nannies and filled several hundred.64 But like the growth ofMandarin study in the classroom, au 
pair traffic is constrained by a lack of qualified personnel who can get visas. 

Hanban and its Confucius Institutes partnered with the College Board to address this need: train 
good teachers and create testing standards. 65 Since both bodies administer national exams, the 
match was appropriate. After several years of drafts, the first Advanced Placement (AP) Chinese 
language and culture test was given in May 2007; 3,261 high school students took it. Earlier, in 
the fall of2006, the two launched the Chinese Guest Teacher Program to address the shortage of 
Mandarin language instructors. In January 2007, the first 35 teachers arrived in the U.S.; in 
August 2007, 64 more arrived. The group now lectures in 31 states. Hanban pays the teachers' 
international airfare plus a monthly stipend; the school districts cover all other costs. In addition 
to teaching Chinese, the instructors tutor would-be Mandarin educators. The Confucius 
Institutes, who are also charged with training language trainers, pitch in as well. All 42 branches 
in America run their own teacher education program. 

61 Tina Tran. "The Future is all about China; Students Soak up Language, Culture, and Tradition" Associated Press. 
March 24, 2008 
62 Kate Seem. "Chinese by Choice: the Growth of Language Classes in Districts Nationwide is Hampered Only by 
the Challenge of Landing Qualified Teachers of Chinese". School Administrator. Feb 1, 2008. 
63 Shari Chaney Griffen. "Study of Chinese is Booming". The Colorado Springs Gazette. Apr 29,2008. 
64 Matthew Russling. "A Leg up on Learning Chinese". Christian Science Monitor. May 13, 2008. 
6s The College Board is a non-profit group that administers the SAT and the Advance Placement (AP) exams. 

36 



O"lJfl fU•III(t• ~· h. •• .. fiUI.c:Jf~l' :t, . t .. -i~ J 

l'!K -.Ii!hoiln._,...,._\"t~~l•«~~-~ 

::=·~·-:e~:::-:::~-~~ 
-"'-...., e>·~~~t .... rlll>-~>e.·...,.!II!I~Mt~N• 
•Mo~M·~~2 ..... ~~1i""' "'"'j(A;._"'_. 

--=~~1···· -. ~ ..... ~~ 

Worldwide, Hanban has dispatched more than 2,000 volunteer teachers; most have ended up in 
the U.S. and Thailand. 66 The Wall Street Journal calls these cultural ambassadors Mandarin 
missionaries. 

Confucius Institutes in the United States: 

l. University of California, Los Angeles 22. Confucius Classroom in Denver 
2. University of Central Arkansas 23. Confucius Institute in Atlanta 
3. University of Hawaii 24. Arizona State University 
4. University oflowa 25. Bryant University 
5. University of Kansas 26. Chicago Public Schools 
6. University of Maryland 27. China Institute (New York) 
7. University of Massachusetts Boston 28. The Community College of Denver 
8. University of Memphis 29. Indiana University-Purdue University Indianapolis 
9. University of Minnesota 30. Miami University in Ohio 
10. University ofNebraska-Lincoln 31. Michigan State University 
11 . University of Oklahoma 32. New Mexico State University 
12. University of Oregon 33. North Carolina State University 
13. University of Pittsburgh 34. Pace University 
14. University of Rhode Island 35. Portland State University 
15. University of South Florida 36. Purdue University 
16. University of Texas at Dallas 37. Rutgers University 
17. University of Utah 38. San Francisco State University 
18. University of Wisconsin-Platteville 39. Texas A&M University 
19. Valparaiso University 40. Troy University 
20. Wayne State University 41. University of Akron 
21. Webster University 42. University of Arizona 

America, by comparison, has only five Information Resource Centers (IRC) in China; they are 
located in Beijing, Shanghai, Shenyang, Chengdu, and Guangzhou. (Note this conclusion is 
misinterpreted. The fact that the US has only five resource centers reflects a very limited State 
Department budget not the number of US primary school students studying Chinese.) According 
to a 2006 U.S. Department of Education report, 200 million mainland primary school children 
study English (all of them); ofthe 54 million American elementary and secondary students, only 
24,000 study Mandarin. Within the next 10 years, the British Council estimates that 2 billion 

66 Jennifer Chen. "Mandarin Missionaries: Young Chinese Spread their Language --and Broaden their Horizons" Asian Wall Street Journal. 
Sept 14, 2007. 

37 



people will be learning English. These statistics signal a massive disparity: China knows us far 
better than we know them. Confucius Institutes are an effort to bridge this gap. 

Outside of the brick and mortar of the classroom, Han ban has ventured into the digital realm to 
promote Mandarin - and, indirectly, brand China. The Confucius Institute Online 
(http://www.confuciusinstitute.net/) provides a suite of language learning tools and cultural 
resources, such as Chinese pod, an award winning collection of lively Mandarin dialogues 
designed for all skill levels. Also, in December 2007, CRllaunched a virtual Confucius Institute 
on the airwaves and online. Now listeners and CRI website users can access Chinese lessons in 
43 languages, both on the radio and on the internet. 

38 



Part ill: Digital Diaspora 

Overseas Chinese play a critical role in shaping the 
mainland's image abroad. 67 Nearly 40 million 
Chinese diaspora are spread across the globe's six 
inhabited continents, a figure that grows by more 
than 400,000 a year according to the UN. While 
earlier waves of Chinese emigration in the late 19th 
and early 20th century were largely poor laborers 
who built America's transcontinental railroads, 
mined Peru's guano caves, and worked Indonesia's 
plantations, today's overseas Chinese are an 
increasingly educated, entrepreneurial, and 
nationalistic group. Each year the United States 
welcomes some 50,000 Chinese graduate students 
who go onto earn master degrees and PhDs mostly in 
the hard sciences. In Canada, more than 30% of 
Chinese diaspora have a co llege education compared 
with 18% on the mainland. 68 They are smart. They 
are everywhere. And due to modem ICT, they are 
wired - to each other, to their homeland, and to 
international opinion. 

China's digital diaspora are increasingly using their 
connectivity to broadcast pro-China messaging. Why 
would overseas Chinese be interested in using the 
internet and their organizations to express support 
for their motherland and its policies? They did, after 
all, choose to leave. There are two reasons; both 
have to do with rising nationalism. 

The first has to do with psycho logy. Overseas and 
domestic Chinese are proud of their country's 
progress. Older generations can remember when 
China was called the sick man of Asia (dongya 
bingfu): weak, war-torn, and backwards. Now, 
however, fo llowing three decades of successful 

67 There is no consensus on diction used to describe ethnic Chinese living outside greater China (mainland, Hong 
Kong, Macau, and Taiwan). The older term huaqiao refers to Chinese who lived abroad for many years and still 
retain their citizenship. Overseas Chinese covers nationals who temporarily reside abroad, such as students, 
professors, or new immigrants. The term Chinese Diaspora captures both newer and older generations of Chinese 
immigrants, including those who are foreign-born second and third generation Chinese. This section uses all three 
terms interchangeably and assumes the highest level of inclusiveness: all Chinese abroad, whether PRC citizens or 
not. 
68 Gordon Pon. "Antiracism in the Cosmopolis: Race, Class, and Gender in the Lives of Elite Chinese Canadian 
Women". Social Justice, vol. 32, no. 4 (2005), pp 161-79. 

39 



reform and opening, the mainland is back on its feet. Opportunity, along with Hong Kong in 
1997 and Macau in 1999, has returned. There is money to be made, and a sense that children will 
live better lives than their parents. As a result, the Chinese are confident; "the past two decades 
have witnessed signs of the revival of overseas Chinese nationalism, which has been manifested 
both in the China front and the international arena. Three key agendas in this revival have been 
China's economic prosperity, cultural regeneration, and national reunification. It is widely held 
by ... migrants that they would ... benefit greatly from the realization of [state-sponsored] 
goals."69 This sanguine situation resuscitates the traditional idea of the Middle Kingdom: the 
imperial notion that China lies between heaven and Earth and is, more or less, the center of the 
universe. ''The ubiquitous presence of the Chinese state- its awe-inspiring physical size, its long 
history; [its past achievements,] and the numerical weight of its fopulation- continues to loom 
large in the psychocultural constructs of the diaspora Chinese."7 Finally, overseas Chinese are 
drawn to their motherland by the old us vs. them duality that Samuel Huntington highlights in 
Clash of the Civilizations. Like aU expatriates in a foreign land, huaqiao tend is to associate with 
others like them who speak the same language. They look back to China with a certain nostalgia; 
"since many Chinese Diaspora possess a sojourner mentality and lack a sense of permanence in 
their adopted countries, they cherish their connection ... with their ethnic motherland."71 

The second reason for re-emerging expatriate nationalism has to do with state outreach. Recall 
that the intersection of old bureaucracy and new technology increased the messaging 
effectiveness of CRI and the Confucius Institutes. The same is true of the Chinese diaspora. 
Beijing has a government organ and specific policies in place to encourage 'brand China' 
advertisement among the overseas Chinese. 

The Overseas Chinese Affairs Office (OCAO) 

OCAO is responsible for liaising with t I J a I f. b t diaspora who reside abroad or have 
• o. ...... ON.,...,....~. returned to China. Founded in 1949, its 
predecessor was known as the Committee of Overseas Chinese Affairs (COCA). He Xiangning 
ran it. She was the wife of CCP financier Liao Zhongkai who lived and studied in San Francisco, 
Hong Kong, and Tokyo before returning to the mainland and holding senior positions in the 
KMT-CCP United Front administration. Amidst the ensuing power struggle following Sun Vat­
sen's death, Liao was assassinated in 1925, but his family was still held in esteem for its 
revolutionary contributions. His wife and two children were accorded elite treatment. At the 
height ofxenophobia during the Cultural Revolution, COCA was disbanded in June 1970 only to 
be reestablished after the death of Mao and the beginning of reforms in 1978. At that time, 
OCAO took on its current name and was led by Liao's son, Liao Chengzhi. In 1984, Liao's 
grandson, Liao Hu~ took the reins. 

69 Hong Liu. "The New Migrants and the Revival of Overseas Chinese Nationalism". Journal of Contemporary 
China, vol. 14, no. 43 (2005), pp 291-316. 
70 Wei-ming Tu. "Cultural China: The Periphery as the Center" in The Living Tree: The Changing Meaning of 
Beijing Chinese Today. Stanford, CA: Stanford University Press, 1994, pl8. 
71 Sheng Ding. "The Digital Diaspora and National Image Building: A New Perspective on Chinese Diaspora Study 
in the Age of China's Rise". Pacific Affairs, vol. 80, no. 4, p638. 

40 



Today OCAO is managed by Li Haifeng. Born February 1949, in Leting, Hebei, 
Madame Li, a graduate of the Central Party School, became the director of 
OCAO in May 2007. Throughout her career, she served in series of senior Party 
positions: Secretary of the Daqing Communist Youth League; Standing 
Committee member of the Daqing Oil Field (China's largest); member National 
Communist Youth League's Secretariat; Deputy Party Secretary and then 
Secretary of Shijiazhuang (capital of Hebei province); and Vice Governor of 
Hebei Province. Madame Li has been a member of the fifth and sixth Chinese 

People's Political Consultative Conference. 

According to its website, OCAO has four functions, including the management of overseas 
Chinese messaging through their media, their schools, and of course, the diaspora themselves: 

1) Research and draft the relevant overseas Chinese guidelines, policy, and legislation; 
supervise and inspect the thorough implementation of this work. Discuss and research the 
situation of diaspora living at home and abroad; provide the CCP Central Committee and 
the State Council with information about these activities. Formulate overseas Chinese 
development and cooperation strategies. 

2) Provide the Premier with overseas Chinese policy guidance; examine and verify overseas 
Chinese policy stemming from other government organs, ensuring that it is appropriate. 
Unify and coordinate diaspora work with other departments and organizations. 

3) Safeguard the timely rights and benefits of overseas Chinese; promote friendship and 
unity between the PRC, the diaspora, and their various organizations abroad. Keep in 
close contact with Mandarin language media and schools in other countries; support their 
work. Strongly encourage cooperation and exchange between the motherland and 
overseas Chinese in economic, technological, cultura~ and educational areas. 

4) While guaranteeing legal rights, ensure the diaspora can easily return to the PRC and 
obtain citizenship. Develop incentives to encourage the return of certain diaspora. 

To fulfill its charge, the Overseas Chinese Affairs Office has a vast bureaucracy at its disposal. 
OCAO has six departments: Policy Research; Cultural and Educational Publicity; Domestic 
Branches; Foreign Branches; Scientific Economic Development; and the Executive Office. 
Domestically, outside of headquarters at the State Council, branches are located in thirty 
provinces and major municipalities (Beijing, Shanghai, Tianjin, Chongqing, Hebei, Shanxi, 
Liaoning, Jilin, Jiangsu, Zhejiang, Anhui, Fujian, Jiangxi, Shandong, Henan, Hubei, Hunan, 
Guangdong, Guangxi, Hainan, Sichuan, Guizhou, Yunnan, Shaanxi, Gansu, Ningxia, Qinghai, 
Xinjiang, Heilongjiang, and Inner Mongolia). Internationally, there are OCAO bureaus in 134 
Chinese embassies throughout Asia, Europe, North America, Latin America, Oceania, and 
Africa. These resources allow the government and Party to track diaspora activity globally. 

Former State Council Information Office head Zhu Muzhi once said that some foreign countries 
"have prejudices or have wrongly believed rumors; therefore what they think about China is not 
the true image of China. We will try every means to present a comprehensive and real picture to 
the outside world so that you can see the true image of China." 72 The diaspora are one of those 

72 Hongying Wang. ''National Image Building and Chinese Foreign Policy". China: An International Journal, vol. 1, 
no. 1 (2003), pI. 

41 



means. OCAO is supposed to recruit them advertise a favorable image of Beijing. As pointed 
earlier, due to rising levels of pride and nationalism, many are all too willing to help. 

Another reason the diaspora are keen to promote their motherland, outside of a strong 
psychological bond, is commercial interest. In late 1990s, former President Jiang Zemin unveiled 
his 'Go Out' policy, which as explained in previous JHSI research, sought to activate overseas 
Chinese in order to develop the domestic economy. Diaspora snapped on and quickly became 
agents of state-owned enterprises. This entrepreneurial periphery quickly learned that sweeter 
contracts and connections were to be had if a few favorable words were uttered about Beijing 
here and there. This combination of factors motivated the digital diaspora to produce the 
examples of pro-China messaging below. 

-
? ? . . 

One of the most visible is Wen Jiabao's 
Facebook profile. With 54,766 
supporters, the populist Chinese 
Premier, affectionately known as 
Grandpa Wen, is the sixth most popular 
politician worldwide on America's 
favorite social networking web site. 73 

Presidential hopeful Barak Obama 
takes first place with over one million 
supporters; George Bush ranks a distant 
17u. with slightly more than 10,000 
supporters behind French President 
Nicholas Sarkozy. Wen's page features 
thousands of enthusiastic 
endorsements: Pangean, who has a 

panda avatar, writes "the common people cherish you in their hearts!" in simplified characters. 
Steven says "China is the strongest country in the world" in English. Helen urges Wen to his 
health: "take care of yourself or you won't be able to take care of the nation" in traditional 
characters. Also in traditional characters, Benny pens "China rocks! The people of the dragon 
will never stumble again!" Mainland Chinese use simplified characters while overseas Chinese 
tend to use traditional characters (Hong Kong, Macau, Taiwan, and the old diaspora). 

YouTube is another hotspot for pro-China internet postings. In one video titled "Global Chinese 
are Proud of You", diaspora in Germany and the United Kingdom take to the streets to protest 
the riots in Tibet and to demonstrate their national solidarity. Set to the music of the national 
anthem, their video features a slideshow of patriotic images: the Chinese flag, Tiananmen 
Square, and themselves as placard-toting students. One slide exclaims, "Long live the great 

73 Wen had 54,766 supporters as of630am on Monday, July 14, 2008; Facebook politician rankings can be found at 
http://www.facebook.com/pagesl?browse&ps= 151 . 

42 



People's Republic of China." Commentary 
from a user named leekenwah reads "i luv 

..,.._ china I china = gre8est nation on earth I 
_ __.;........,......_.....,._ ~ everything u ppl user made in china, made by 

us ;) haha." In a similar video called ''Brave 
Chinese Students Shouted Out 'Long Live 
China!"', mainlanders in Canada hold a flag­
waving, slogan-shouting rally outside of a 
Chinese consulate while a Free Tibet 
demonstration occurs across the street. Below 
the video on YouTube, a user named avntzl 
says ''Tibet is not china I china is not Tibet I 
Free free Tibet." For this posting, he receives 
four thumbs down reviews. Chester Doraemon 
ripostes "Guam is not US I US is not Guam I 
Free free Guam." He gets three thumbs up 
reviews for his comment. 

Online showdowns between pro-China and pro-Tibet 
forces have been common over the last four months. 
The torch relay in Paris sparked an energetic virtual 
dialogue when a free Tibet protestor attempted to grab 
the torch from Jin Jing, a wheelchair-bound 
Paralympics fencer from Anhui province. The protestor 
was promptly tackled to the ground by French security 
forces before he got close to the torch. But the incident 
still resulted in hundreds of video postings and tens of 
thousands of comments on YouTube alone. Overseas 
Chinese posted their own nationalistic films in addition 
to CCTV reels; set to sappy songs about heroism, the short movies lauded Jin Jing's courage, 
''the Olympic Angel," in resisting the "Gallic barbarians" and in protecting national pride. State 
publicity organs and public opinion were in lockstep.74 As baizaidawan, a blogger on YouTube, 
said, "China's media in the past days is already declaring Total Victory over those anti-Chinese 
boycotters of the Beijing Olympics. Part of the success is due to the Millions of Chinese 
Netizens world-wide winning the battle in Cyberspace.'' Angry Chinese online called for a 
boycott of the French retailer Carrefour. Within 24 hours, President Sarkozy personally 
apologized to Jin Jing and the Chinese people. 

Another digital diaspora-led messaging effort is the Global Alliance for Preserving the History of 
WWJI in Asia (http://www.global-alliance.net/mission.html). This California-based online 
initiative encourages the Japanese government to accept accountability for its WWJI war crimes. 
Beijing shares the same foreign policy goal and also demands that Tokyo stop denying and 

74 http://torchrelay.beijing2008.cn/en/joumey/paris/news/n214297268.shtml ; 
http://www. you tube. com/watch ?v=I28UcqobzP A; 
http://www.youtube.com/watch?v=qlOilyRN9Zg&feature=related 

43 



whitewashing its history. 75 This issue, particularly the Nanjing Massacre, evokes apoplectic rage 
among all Chinese. The alliance has brought several law suits in Tokyo, including one that seeks 
apology and compensation for the relatives of Unit 731 victims. Unit 731 was a military research 
center near Harbin that preformed grotesque experiments on Chinese and allied prisoners in the 
late 1930s and early 1940s. Japanese officers, for example, would cut off a prisoners arm and see 
how long it would take them to bleed to death or lock a prisoner in any water tank and record 
how long it took them to drown. While lawsuits have not met with success in Japanese courts, 
other efforts have. On June 30, 2005, the Alliance presented a petition with 42 million signatures 
to Kofi Annan, then UN Secretary General, that opposed the Japanese application for Security 
Council status. The signatures, all collected digitally, mostly came from Chinese and Koreans. 
While there were many other factors involved, the Japanese application for P5 status failed. 

The fmal instance of pro­
China advertising that this 
section will evaluate is the 
Committee of 100. Founded 
in 1990 by prominent 
Chinese Americas such as 
architect IM Pei and 
musician Yo-Yo Ma, the 
NGO seeks to bridge Sino­
American relations by acting 
as a cultural ambassador. In 
2007, the Committee 
organized the Washington 
Initiative. This program 
brought American 
Congressional and business 
leaders together for Beijing­
friendly briefings. One in 
New York was attended by 
several cabinet level officials 

such as Treasury Secretary Hank Paulson, private equity mogul and KKR founder Henry Kravis, 
and Morgan Stanley chairman and CEO John Mack. Another in Beijing honored former vice 
premier Qian Qichen; vice minister of foreign affairs Zhang Yesui gave the keynote speech. That 
year C-1 00 also took influential public opinion makers in the media on a China tour. Columnist 
David Brooks of the New York Times, NPR senior political analyst Juan Williams, and publisher 
Charles Cook participated. 

7s This issue is complicated. When it comes to school textbooks, all Asian education systems suffer from amnesia 
over historical black marks. China, Japan, Korea, Taiwan, and the USA all have this problem. 

44 



Part IV: Summary 

What are the implications of a more developed and influential China? Foreign anxiety about this 
question, Beijing reasons, is counterproductive. China, after all, requires a stable, peacefu~ and 
supportive international environment so it can continue to trade, acquire natural resources, and 
grow its economy. In order to achieve these critical foreign policy goals, Beijing must convince 
its neighbors and the larger the global community that its rise is an opportunity not a threat. 76 To 
allay fears, China is seeking to portray itself as a benign and constructive actor in order to 
demonstrate that it will evolve into a responsible great power.77 The challenge will to the central 
leadership will be how to build and advertise "Brand China" (as explored in the preceding 

Figure 1-The Soft Power lnde.x 
Avem8'l level of infltumce on a Q tiJ I $Cil/e · 
u4t~1l soft pouer quesriom are combined, 

followed bynmk (seoAppcndlxAforquustions inciudr.il). 

Stney l US. solt I ~Ina 5dt I Japm~ ,; T ~~ 
Countries power power power 

Unllecl States J : _ ' .47 (3~ I 57 (1) :: 

Ollna I .71 (1) - .62 (3) .65 (2) 
-----+-

Japan .69 (1) .51 (3) - .56 (2) 
--- - ------i-----l----1 I 

I Sollth Ken& .n !ll .55 (3) .65 (2) I -- -- - -ir-----+-----+----1 
.70(3) .72(1) .6314) 

-blonesla _j ._n_C2l_·-+-----r------
~tnam I . 7'6 (2) .74 (3) 

l 
.79(1) .73(4) 

How the Soft Power Index Is C<~lculated 
The questions in this lilll'\'ef were designed to measure Asian 
attitudes regarding soft power. Various indices were created 
as summary measures that represent the average rnting for 
each country for different aspects of soft power and provide 
one basic rating of the ovemn;hlng concepts. Each index was 
cre:ued by stand~rdizlng the scales ror several questions on o 
porticulur aspect or son power (i.e., collural soft powu). add­
Ing together the scores for. those questions, and tben avcrog· 
ing to arrive at n rombin.ed rnting for "cultural soft power." 
Overall soft power Is broken down into fwe separate indiet.-s 
!hal each meusures ... dirrcrent rorm or soft power-economic, 
cultural, humtm capitol, polhical, and diplomatic. Please 1efer 
to Appendix A for 11 detoUed listing of the questions inchld­
ed in each Index. The ovemU Soft Power Index was created 
by ovemging the sort power inde.'\ score. for each of the five 
different forms of soft power. l'.ach or the soft power indices 
wns con sidered equally Important and therefore they were 
weighted equal!)· in the o\'eraU score no matter how many 
questions were included for chat particular inde.L 

chapter). 

The previous three sections of this chapter analyze 
how Beijing uses public diplomacy- China Radio 
International (media), Confucius Institutes 
(culture), and overseas Chinese (people) - to market 
itself, to launch favorable messaging, or to at least 
combat negative perceptions (i.e. about Tibet). 78 

These three levers are part of a larger arsenal of soft 
power tools. 

In 1990, Harvard international relations professor 
Joseph S. Nye coined the phrase soft power; "soft 
power rests on the ability to shape the preferences 
of others ... [it] is the ability to get what you want 
through attraction rather than coercion or payments. 
It arises from the attractiveness of a country's 
culture, political ideas, and policies." 79 His 
scholarship immediately attracted the attention of 
China's senior leadership. Over the last eighteen 
years, Dr. Nye has regularly met with Beijing's 
political elite. 8° China's academic and policy­
making communities are deeply taken by his 
theories. 81 In fact, last March, during China's 
annual session of the National People's Congress 
(NPC) and the Chinese People's Political 
Consultative Congress (CPPCC), soft power was 
not only a major theme of discussions, but also a 

76 Joshua Kurlantzick. Charm Offensive: How China's Soft Power Is Transforming the World. New Haven, MA: 
Yale University Press, 2007, p5. 
77 Ibid. p 130. 
78 As discussed in the executive summary, it 's no accident that Beijing selected non-threatening, friendly, and 
cuddly Olympic mascots. This projects a much-needed 'buddy China' image. 
79 Joseph Nye. "Soft Power: the Means to Success in World Politics". Public Affairs. NY, p5, pX. 
80 "Chinese Vice-Premier Meets with U.S. Guest." Xinhua News Agency. January 5, 1999. "Chinese Defense 
Minister Meets with U.S. Guest." Xinhua News Agency. May 18, 2000. 
81 "Sofi Power, a New Focus at China's Two Parliament Sessions". Xinhua News Agency. March 19, 2007. 

45 



focus for budgetary allocations. Nye's basic defmition of soft power, however, has been 
expanded to include international trade, overseas investments, foreign aid, diplomatic initiatives, 
cultural products like movies and movies, education, and tourism: any non-military mechanisms 
that can be used to affect the behavior of global actors. 82 Joshua Kurlantzik, who just wrote a 
book on the topic says, "for the Chinese, soft power means anything outside of the military and 
security realm, including not only popular culture and public diplomacy but also more coercive 
economic and diplomatic levers like aid and investment and participation in multilateral 
institutions. " 83 This summary will address the question: how successful has Beijing been at 
deploying its arsenal of soft power tools? 

China's track record in deploying its soft power tools is mixed. State media, while growing in 
content sophistication and technological prowess, do not yet command significant foreign 
audiences. CRI, CCTV, and China Daily attract, at most, a few million international listeners, 
viewers, and readers a day; this does not begin to rival the suction power of the BBC and CNN, 
who draw hundreds of millions each week. 

Similarly, while the rapid expansion of Confucius Institutes is impressive, they won't change the 
global linguistic map anytime soon. Hanban has established 245 centers in four years and has 
plans to open 265 more by 2010 for a total of500 institutes. Beijing has, without a doubt, created 
a massive amount of Mandarin language education infrastructure in a short time. However, it 
will take more than schools to displace English as the world's dominant language in business, 
academia, and media. The study of Chinese is skyrocketing globally - perhaps 40 million are 
learning it, according to the Ministry of Education. But within the next ten ·years, 2 billion will 
study English. Currently, 200 million school children pour over English as a mandatory part of 
their curriculum 

Beijing's diplomatic engagement is, however, quite effective. five reasons come to mind. First, 
China approaches its neighbors with humility and asks them for advice. This approach disarms 
fears of the mainland's size and growing clout. Deng Xiaoping devised this ' learners' strategy' 
in the 1980s to buy China time for economic development. Foreigners enjoy the deference they 
are paid. Second, Beijing attaches no strings. When doling out foreign aid, disaster assistance, or 
infrastructure loans, China does not stipulate good governance or human rights prerequisites. 
Beijing is also a die-hard supporter of the Westphalia system: national sovereignty should never 
be impinged upon. This hands-off attitude is very popular in the developing world. It is seen as 
an efficient and welcome relief from Western demands for transparency and reform. As 
Abdoulaye Wade, the president of Senegal noted: 

I have found that a contact that would take five years to discuss, negotiate, and sign with the 
World Bank takes three months when we have dealt with the Chinese authorities. I am a firm 
believer in good governance and the rule of law. But when bureaucracy and senseless red tape 
impede our ability to act - and when poverty persists while international functionaries drag their 
feet - African leaders have an obligation to opt for swifter solutions. 84 

82 "China's Foreign Policy and 'Soft Power' in South America, Asia, and Africa". Congressional Research Service, 
Library of Congress. April 2008. 
83 Kurlantzik. p6. 
84 Senegal President Abdoulye Wade. "Time for the West to Practice What It Preaches". Financial Times. January 
24,2008. 

46 



When "surveying the wreckage of 50 years of ideology and fashion-driven development 
assistance, which mostly failed to produce either sustainable democratic governance or 
sustainable economic growth in poor countries," China's tactics appeal. 85 The third reason is 
pragmatism. Beijing will go where the West will not. Chinese policy pursues what works while 
accounting for unique local conditions. This has allowed the mainland to secure political allies 
and energy resources in Sudan, Venezuela, and Iran. No judgments are made. Business is simply 
done. 

Fourth, Beijing professionally trains its foreign affairs officers. Diplomats are accorded long 
tours in host countries, which allow them to fully absorb language, culture, and make local 
contacts. Chinese diplomats are encouraged to seek to understand rather than seeking to be 
understood. They are asked to engage their communities. Chinese diplomats in Washington DC 
offer an apt case study. Once withdrawn and conservative, they now attends think tanks lectures, 
network with journalists, and attend university barbeques. China employs the best lobbying, 
public relations and law firms to advance its interests: Patton Boggs, Hogan & Hartson, Wexler 
and Walker, and Hill & Knowlton are examples. Between July 1997 and July 2005, Beijing and 
Hong Kong spent more than $19 million on DC lobbyists. This figure does not include outlays to 
public relations firms.86 As of January 2007, Ambassador Zhou Wenzhong had personally met 
two-thirds of America's congressmen and senators, including ' dragon slayers' like West 
Virginia's Robert Byrd.87 This approach of specialization contracts with America's diplomats, 
who are quickly rotated from nation to nation. 

The fifth and final reason for Beijing's diplomatic success is effective participation in 
multilateral institutions. Membership accords status and credibility to the CCP. And since reform 
and opening began and China reclaimed its UN Security Council seat in 1979, the PRC has 
joined every major global institution: the Asia Pacific Economic <;::ooperation (APEC) forum in 
1991; the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) regional forum (ARF) in 1994 (the 
U.S. has drawn criticism because President Bush and Secretary of State Condoleezza Rice have 
skipped recent meetings, sending lower level functionaries instead); the World Trade 
Organization (WTO) on December 11, 2001 ; the Forum for East Asia and Latin American 
Cooperation (FOCALAE), of which America is not a member; and the Organization of 
American States (OAS) as a permanent observer in 2004. Beijing holds leadership positions in 
many multilateral bodies as well: Justin Lin (Lin Yifu) became the chief economist at the World 
Bank in February 2008; Margaret Chan, a Hong Konger, rose to become Secretary-General of 
the World Health Organization on November 2, 2006. Taken as barometer of soft power, this 
indicates international perceptions and treatment of China are trending upward. 

In addition to joining existing regional organizations, Beijing has created a few of its own. The 
East Asia Summit (EAS) was founded in 2005. Membership includes ASEAN countries, China, 
Japan, South Korea, India, Australia, and New Zealand, but excludes the United States. Russia is 
an observer. The Shanghai Cooperation Organization (SCO) comprises of China, Russia, and 
most of central Asia; the group has conducts joint-military exercises, trade facilitation projects, 

85 Arthur Krobel. "Rising China and the Liberal West". China Economic Quarterly. March 2008, p37. 
86 http://www.publicintegrity.org/news/entry/257 I 
87 Neil King Jr. "Beijing on the Potomac". The Washingtonian . January I, 2007. 

47 



anti-terrorism activity, and infrastructure, including pipeline, development. America is not 
allowed to participate in SCO. The Forum on Africa-China Cooperation (FOCAC) was 
established in 2000, and like the two examples above, does not include the USA. FOCAC meets 
every three years; during its last summit in 2005, China brought 48 of Africa's 53 heads of state 
to Beijing. 88 

, 

88 "China's Foreign Policy and 'Soft Power' in South America, Asia, and Africa". Congressional Research Service, 
Library of Congress. April 2008, p8-9. 

48 



----------------------------------·-·- .... 

Chapter 4 
Case Study: The Olympic Message 

Probably no other single issue provides a more comprehensive illustration of China's expanding 
communication and information dissemination system than the handling of the upcoming 2008 
Beijing Olympics. China's effort to disseminate its Olympic message is particularly interesting 
for a number of reasons. These include the interconnection between domestic and international 
messaging and between China's overall project of public diplomacy and specific media 
messaging. The Olympics is also an interesting example because it is a complex, contested and 
highly symbolic phenomenon. Like other massive events, public understanding of it is 
inherently unstable. Multiple actors seek to influence how the global public interprets the event 
and these individuals and entities have a variety of techniques at their disposal. Thus China has 
made a major effort to impose its version of the Olympic message, but this is not an easy task. 
Moreover, while the overall messaging of the Olympics has been largely consistent across 
different media platforms and towards different audiences, some minor differences indicate both 
the complexity ofthe task and the sophistication of China's efforts. 

The Message 

The basic elements of China's public relations strategy for the Olympics are well known. First, 
the Olympics celebrate China as a developed and prosperous country. Chinese leaders as senior 
as Jiang Zemin and Hu Jintao have identified the policies of economic development as crucial to 
China' s successful bid for the Games. Thus part of the message is an endorsement of the 
policies pursued by the CCP leadership. Second, the Olympics demonstrate that China is an 
orderly and stable country. Its strengths include its ability to mobilize huge resources 
effectively, for example in the construction of the Olympic Village. Third, the Olympics 
represent China's return to international respectability and normal membership in the global 
community. This aspect of the message is reinforced by a focus on the 2008 Olympics as a 
green and high-tech Olympics, demonstrating that China shares the pressing concerns of the 
global community. As a Beijing Organizing Committee for the Olympic Games (BOCOG) 
spokesman put it: "Winning the host rights means winning the respect, trust, and favor of the 
international community." 

The message of the Games as a celebration of China's return to normal membership in the global 
community is tied to historical narratives of a Chinese renaissance, a return to power after a 
century of humiliations. This ties the Olympics to other successes, both actual and potential, 
such as the return of Hong Kong and the eventual return of Taiwan. It implicitly supports the 
leadership of the CCP, under whose guidance China has been able to recover its appropriate 
position in the world. This narrative also serves as a challenge to possible alternative messages: 
the solidarity and unity of the Chinese people is what is important about the Games, not claims 
ofhuman rights abuses. 

While the Beijing Games are clearly located in a glorious tradition of Olympic Games, they are 
also a reflection of a certain Chinese distinctiveness, the product of China's unique history and 
culture. For example, the message runs, unlike previous hosts, Beijing is committed to avoid 
using the Games as a platform for nationalism (of course, this commitment is open to 
interpretation). On this key point, the PRC message converges with the basic position of the 
International Olympic Committee, which consistently opposes the politicization of the Games. 

49 



~--------------

The IOC has since the inception of the modem Games portrayed the Olympics as a form of 
diplomacy that can promote world peace, and its own messaging relies heavily on appeals to 
internationalism and fellowship. In practice, this has meant challenging other voices that have 
sought to use the Games to serve a nationalist public diplomacy agenda (the most famous 
example being the Berlin Games of 1936, but there are many other examples). 

Contrary to much Western media reporting, the main focus of the Olympics message bas not 
been to legitimize continued CCP rule, but rather to legitimize China's place in the modem 
world. Rather, the issue of CCP legitimacy has remained implicit in the media messaging. The 
legitimacy of the current regime will no doubt be measured by the success of the Games, but it is 
the successful handling of the Games itself that will demonstrate competence of the regime, not 
the successful deployment of overt propaganda testifying to its competence. 

The Media 

The entire information arsenal of the CCP is deployed to serve the task of conveying the 
Olympics message. Olympics news dominates China Daily, China Radio International and 
CCTV's international services. But besides these entities, a number of other players are 
involved. These include Olympic advertisers, foreign broadcast media, and international public 
relations and communications firms. Hill & Knowlton, for example, was hired by BOCOG in 
2006 to provide "communications outreach to the international media and assistance in 
communicating Beijing's Olympic vision."89 Well aware that Chinese media is, at least for the 
moment, uncompetitive and unable to attract large foreign audiences, the CCP leadership has 
recognized that it must also rely on foreign media to carry out its international public 
diplomacy. 90 

This recognition has led to some feedback within the Olympics organization. For example, 
BOCOG bas retained English in its main press conferences. Wang Wei, a former vice deputy 
mayor of Beijing with a degree from Rutgers and a fluent English speaker, rose to become a 
highly visible spokesman of the Games, eventually becoming executive vice-president of 
BOCOG and vice-chairman of the All-China Sports Federation. 

The importance attached to the Olympic message has even led the State Council to set aside its 
own laws. For example, foreign direct investment is currently not permitted in Chinese 
television. But in fact, a Chinese-foreign joint venture has been approved to provide the 
international broadcast feed. The IOC set up an in-house broadcaster, Olympics Broadcasting 
Services, in 2001, to serve as the host broadcaster of all future Olympic Games. When it was 
realized that it was technically illegal for OBS to provide this role in Beijing, a joint venture was 
formed between OBS and BOCOG. Although the details of this joint venture are not available, it 
was almost certainly the result of a compromise between the IOC and BOCOG, requiring State 

89 "Top Image Promoter Sees Great Opportunities," People 's Daily Online, 
http://english.people.eom.cn/200611124/eng20061124_324728.html 
90 Wang Yiwei, "Public Diplomacy and the Rise of Chinese Soft Power," Annals of the American Academy of 
Political and Social Science (2008). For evidence of this, see also "Service Guide for Foreign Media Coverage of 
the Beijing Olympic Games and the Preparatory Period" (http://en.beijing2008.cnlupload/Service-Guide­
en/Service_Guide_en.pdt) 

so 



Council approval.91 This approval indicates the high level of importance attached by the PRC 
leadership to the messaging of the Olympics. 

The wide range of actors involved in conveying the PRC's desired messages on the Olympics 
means that there has inevitably been some fragmentation. A good example is that the Beijing 
government and BOCOG have on the whole been more accepting of the notion that the 
Olympics demands greater tolerance for media freedom, relying more heavily on non-state 
controlled media. Government entities traditionally responsible for regulating the media are less 
open to this notion. Probably those entities that are most invested in the Olympic are more 
tolerant of the possibility of problems in messaging as a necessary cost of achieving their goals. 92 

Major Olympic sponsors also play a role in supporting messaging efforts. But they have their 
own stories to tell. Thus computer manufacturer Lenovo, the largest shareholder of which is the 
Chinese government, is a worldwide Olympic sponsor, with extraordinary opportunities for 
publicity during the games. Reportedly, its advertising campaign within China will seek to 
leverage the company's Chinese heritage, but its global campaign will focus exclusively on the 
strength of its technology. This is part of its larger project to elevate its brand from a Chinese 
brand to a global one. But it limits the extent to which it can serve the primary Chinese message. 

The Target 

The Olympics message is targeted to different audiences, and has had differing levels of success. 
For example, despite the diversity of views among Overseas Chinese about the future direction 
of China, it is clear from the torch rallies held around the world that there has been great success 
in getting Overseas Chinese emotionally engaged with the Beijing Olympics. On the other hand, 
continued criticism of the Games in the West suggests that not everyone is persuaded. It is not 
yet evident from the available data whether the messaging has been more successful in some 
parts of the world than others, for example whether CRI and CCTV broadcasts have played a 
more effective role in countries with fewer alternatives. Much domestic messaging has been 
directed at co-opting Beijing residents into the global messaging project, for example by raising 
standards of behavior so that foreign visitors to the Games will be sufficiently impressed by the 
high level of development both economic and social in Beijing. On the whole, messaging to 
domestic audiences has been relatively restrained, perhaps in order to limit popular expectations 
so that they can be exceeded by the reality. 

Summary 

The Olympics offers an extraordinary opportunity for China and its government to show off their 
strengths: the capacity to mobilize resources, attract investment, and shape public behavior. It 
allows China to showcase the success of its modernization efforts and persuade the world that 
China is not just a rising power but a peaceful and orderly power. On the other hand, there are 
many competing voices with their own messages, and the CCP must try to fix the meaning of the 
Games in response to these voices. It is therefore not surprising that complex, sophisticated and 
comprehensive efforts are underway to convey the desired message of the Games to different 

91 Susan Brownell, Beijing's Games: What the Olympics Means to China (2007). 
92 Jacques deLisle," 'One World, Different Dreams': The Contest to Define the Beijing Olympics" in Monroe Price 
and Daniel Dayan, eds, Owning the Olympics: Narratives of the New China (2008). 

51 



audiences. These efforts are a testimony to China's recent efforts to construct a global 
information dissemination system. 

52 



Conclusion 

While the Western image is marketed with great success in China, China's 
image, "Brand China," is still an uncertain product in Western markets. China's 
political position-its diplomatic marketing- is, likewise, as yet only 
developing on the global scene. Yet the growing strength of China's 
communications network is generating confidence among the central leadership. 
China's leaders are eager to show the world their best-most modem yet 
classically Chinese-face. Selecting which face (what image) will best 

represent China is still a work in progress, but the PRC has already made a determined shift from 
state-sponsored "propaganda" to privately-funded ''advertisement". Indeed, what is already quite 
sophisticated about China's modem messaging networks is their insight into alternative value 
scales and cultural categories. The PRC understands that by embracing "advertisement"-and 
moving away from propaganda, it can both influence the global message exchange and profit 
from it. 

The PRC has employed its semi-privatized communication networks to cultivate a growing sense 
of national unity among Chinese nationals and the overseas Chinese Diaspora. "Advertisement 
as information" messaging fosters the involvement of individuals through interfaces such as 
MySpace, YouTube, blogs, and group-texts. The cultural and de facto political effects of this 
grass-roots phenomenon and government sanctioned strategy look very much like democracy­
one with Chinese characters. China's efforts to engage internationally have been rewarded by 
the central economic position it now enjoys. Investment in China has risen sharply since the 
Mao era. However, popular outsider-opinion of China has not improved at that same rate. In 
fact, some scholars argue that China's political position is as isolated as it was in the 1970s. 
Foreigners miss the subtle (stable) transformation underway in China. Studying the shift from 
xenophobic ' 'propaganda" ofthe Mao-era to current "advertisement" issued by China's state-led 
media reveals the effective and semi-privatized voice of CCP messaging. The PRC has crossed 
a new threshold. In today's China, the individual is empowered with information and the means 
to engage in opinion sharing and development through self advertising albeit under the watchful 
regard of government and party institutions. 

In order for China to complete its transition from developing to developed world power- in 
order for it to leave its ''workshop of the world" status behind-it is attempting to resolve the 
disconnect between its political isolation and economic centrality. Globalization and the media 
revolution have made each state more aware of itself: its image, its reputation, and its attitude­
in short, its brand. The tasks for these modem states will include finding a brand niche for their 
nation, engaging in competitive marketing, assuring customer satisfaction, and most of all, 
creating brand loyalty. Brand states will compete not only among themselves but also with 
suberbrands such as the EU, CNN, Microsoft, and the Roman Catholic Church. In this crowded 
arena, the states that lack relevant brand equity will not survive. 93 

93 Peter van Ham. "The Rise of the Brand State: the Postmodern Politics oflmage and Reputation". Foreign Affairs, 
vol. 80, no. 5 (2001), pp 2-6. 

53 



Probably no other single issue provides a more 
comprehensive illustration of China's expanding 
communication and information dissemination system 
than the handling of the upcoming 2008 Beijing 
Olympics. The Games offer China the opportunity to 
demonstrate its ability to mobilize resources and attract 
investment by showcasing Chinese modernization 
efforts. The overarching message is that China is not just 
a rising power but a peaceful and orderly one. The new 
10 Yuan note, which features not Mao but the iconic 
''bird's nest" Olympic stadium, is proof positive of 
China's determination to enhance its global image. 

China's 21 51 century strategy is to market Brand China 
and the image of stability with Chinese characteristics. Over the next four years (up until the 
18th Congress of the CCP) the current Chinese 'board of directors' will continue their attempt to 
get this right. Their confidence, resolve, and established global constituency give this 
strategic play a better-than-even chance of succeeding. 

54 


