
MEMORANDUM 

To: DDIO 
From: The Rendon Group 
Date: 4 Augusts 2003 
Re: TV in Iraq 

PURPOSE 

The purpose of this memorandum is to respond to a request to provide information on 
eight Arabic language satellite TV stations: al Jazeera, MBC, Abu Dhabi TV, LBC, AI 
Arabiya, AI Manar, Nile TV, Emirates Dubai TV. 

As always, we remain available to answer any questions you might have and to provide 
additional information. 

AI Jazeera 

Broadcast Origination: 

Broadcast schedule: 

Website: 

Webcast: 

Ties to Regional Governments: 

Bias (as viewed by populace): 

Geographic Reach: 

Areas of Largest Viewership: 

Doha, Qatar 
Phone:4890890 
Fax:4885333 
Key Contacts: Pres: Hamad bin Thamer Ath-Thani; 
Director General: Mohammed Jassim at-Ali; Editor 
in Chief: Saleh Nagm ; News Desk Chief: Ahmed 
at-Sheikh ; Washington Bureau Chief: Hafez al­
Mirazi 

24h 

www.aliazeera.net 

No live webcast but contains daily ne~s. 

It is owned by the government of Qatar and is run 
by the Qatari Prince, al-Thani. 

It is an independent organization and critical of the 
government. 

Free to air: Global 

The Middle East is the primary audience and the 
reaches about 350,00,000 individuals. It is the 
number one channel in reaching Arab Males during 
·prime time viewing. 



Reaction to Station in Iraq: 

Other Infonnation: 

Middle East Broadcasting (MBC) 

Broadcast Origination: 

Broadcast schedule: 

Website: 

Webcast: 

Ties to Regional Governments: 

Bias (as viewed by populace): 

Geographic Reach: 

Areas of Largest Viewership: 

Reaction to Station in Iraq: 

Other Infonnation: 

Unknown 

- Viewed by 67% male and 33% female 
- ·Key Personalities: Fasim al-Qasim (Host of 

station's most popular show The Opposite 
Direction -Crossfire with call-ins); Yusif Al­
Qardhawi (Host of Islamic Law and Life, 
religious law's applications for daily life) ; 
Walid Al-Omari (Ramallah Correspondent) 

Headquarters: UAE 
Phone: +971 (0)4 391 9999 
Fax: +971 (0)4 391 8455 
Key Contacts: CEO: Assad Abu Aljadail; Chief 
Editor: Nakhle Elhage; News Director: Salah Negm 

24 hours/day 

www.mbcl.tv 

MBC FM has a live broadcast of its radio 
programming, but not for TV. The web site just 
advertises it programming and has no daily news 
updates on the site. 

Owned by the Saudi government 

Unknown 

Free to air: Middle East, North Africa, Europe, 
North America, South America 
Pay: Australia, Asia 

The primary audience is in the Middle East and can 
be viewed throughout most of the world. 

Unknown 

-Key personalities: Host of Who Wants to Be a 
Millionare: George Kordahi ; Ramallah 
Correspondent: Nabil Khatib 



AbuDbabiTV 

Broadcast Origination: 

Broadcast schedule: 

Website: 

Webcast: 

Ties to Regional Governments: 

Bias (as viewed by populace): 

Geographic Reach: 

Areas of Largest Viewership: 

Reaction to Station in Iraq: 

Other Infonnation: 

Headquarters: UAE 
Phone:+ 971 (2) 452000 
Fax:+971 (2)451470 
Key Contacts: Dir·Gen. Ali Obaid ; Director: Ismail 
Abdullah ; Deputy Director: Mohamed Dourrachad 

24 hours/day 

www.emi.co.ae (currently under construction) 

No live broadcast of their feed, but does include 
daily top news with video clips. 

It is a subsidiary of the government-owned Emirates 
Media Inc. 

Free to air: Middle East, North Africa, Europe, 
North America, Australia 

UAE 

Unknown 

·Key Personalities: Jasim Al-Azzawy (Anchor & 
Executive Producer, kicked out of Israel in 2002 for 
coverage) 

Lebanese Broadcasting Corporation (LBC) 

Broadcast Origination: 

Broadcast schedule: 

Website: 

Webcast: 

Beirut, Lebanon 
Phone:+961 (9)850915 
Station Manager: Pierre AI Daher; 
News Director: Jihad Khazen; Tech. Dir. Nasim 
Boustany; Film Buyer Selim AI-Azar 

2~ h (0500-0300 GMT) 

www .lbci.com.lb 
www .lbcsat.com.lb 

News is available over the web live (1800 
GMT) and archived for the past week 



Ties to Regional Governments: 

Bias (as viewed by populace): 

Geographic Reach: 

Areas of Largest Viewership: 

Reaction to Station in Iraq: 

AI Arabiya 

Broadcast Origination: 

Broadcast schedule: 

Website: 

Webcast: 

Ties to Regional Governments: 

Bias (as viewed by populace): 

Close to the anti-Syrian Christian opposition in 
Lebanon. Owner is Essam Fares, fanner Deputy 
Prime Minister 

LBC has often been viewed as pro-Western. To 
counter this, in recent months the station has 
become much more critical of America and pan­
Arab in tone. 

Free to air: Middle East, North Africa, Europe. 
Pay: Europe, Australia, Africa, North America, 
South America 

Middle East's most watched TV outlet. Most 
popular in Lebanon and the Gulf, less so in North 
Africa. More popular for its programming than 
news, but lately has made great improvements and 
gains. 

Unknown 

Dubai, UAE 
Dubai Media City 
Phone: ++971 (0)4 390 1000 I 391 9996/7 I 9 
Fax: +971 (0)4 391 8176/8455/ 6683 
Board Member & Spokesman: Salah al-Qalab; 
Director-General: Salah Kallab; 
News Director: Salah Nigm 

24h 

None so far 

Unknown 

Subsidiary of MBC and Aranet: Saudi 
Communications Group owned by Sheikh Walid al­
Ibrahim, an in·law of Saudi Arabia's King Fahd, & 
Prince Ahmad bin Salman bin Abdel Aziz 

A common charge leveled against the station by its 
critics is that it is "another Radio Sawa" or pro­
American. 



Geographic Reach: 
North America, South America 

Areas of Largest Viewership: 

Reaction to Station in Iraq: 

AI Manar 

Broadcast Origination: 

Broadcast schedule: 

Website: 

Webcast: 

Ties to Regional Governments: 

Bias (as viewed by populace): 

Geographic Reach: 

Areas of Largest Viewership: 

Reaction to Station in Iraq: 

Nile TV 

Broadcast Origination: 

Broadcast schedule: 

Website: 

Free to air: Middle East, North Africa, Europe, 

Saudi Arabia; however, as it debuted in February 
2003, a study of viewership has yet to be 
undertaken. 

Unknown 

Beirut, Lebanon 
Abed Al-Nour Street 
+961 (3) 217405, +961 {1) 276000 
Dir. Gen. NayefKrayem 

24h 

www.manartv.com 

English news is webcasted 
All Arabic programming is webcasted 

Owned and operated by Hizbollah 

Understood as an extension of Hizbollah 

Free to air: Middle East, North Africa, Europe, 
North America, South America, Australia, Asia 

Lebanon, West Bank 

Unknown 

Cairo, Egypt 
Egypt Radio and Television Union 
TV Building, Comeigh el 
Key Contacts: CEO Hasan Hamed, President Hala 
Hashish, News Editor Hani Fathi 

24h 

www .ertu.org!Nile.html 



Webcast: 

Ties to Regional Governments: 

Bias (as viewed by populace): 

Geographic Reach: 

Areas of Largest Viewership: 

Reaction to Station in Iraq: 

Other Infonnation: 

Emirates Dubai TV (EDTV) 

Broadcast Origination: 

Broadcast schedule: 

Website: 

Webcast: 

Ties to Regional Governments: 

Bias (as viewed by populace): 

Geographic Reach: 

Areas of Largest Viewership: 

Reaction to Station in Iraq: 

Other Information: 

No 

Owned and operated by government-owned Egypt 
Radio and Television Union 

Understood to show official Egyptian government 
position. News is often sanitized. 

Free to air: Middle East, Europe, Africa, North 
America 

Egypt 

Unlmown 

-Key Personalities: Nihal Saad (chief political 
correspondent) 

Dubai, United Arab Emirates 
PO Box 1695 
The UAE Radio & TV building, Bur Duba 
+971 4 3077 245 I 210 I 3373 557 
Key Contacts: Director General Ahmed Al-Gaoud 

24h 

www .dubaitv .gov .ae/edtv/ 

Arabic news is webcasted 

Subsidiary of Government-owned United Arab 
Emirates Radio and Television Dubai 

Free: Middle East, North Africa, Europe, North 
America, Australia, Asia 

UAE 

Unknown 

-Key Personalities: Ahmed al-Kubaysi (religious) 


